BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kész a vizsgálat: miért kellett leállítani a közlekedést a Déli pályaudvarról?

Nem terheli felelősség az újbudai önkormányzatot a Déli pályaudvar forgalmának leállításához vezető rézsűcsúszásért – állapították meg a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem (BME) független szakértői.

A szakemberek szerint a rézsű megcsúszását, és ennek következményeként az alagút kapuzatának sérülését az alsó dolomitrétegen végigcsurgó rétegvíz okozta, így a Csukló utcán összegyűlt csapadékvíz nem volt hatással az eseményekre.

Újbuda Önkormányzata a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Út és Vasútépítési Tanszékét kérte fel a január 25-én bekövetkezett, a Déli pályaudvar felé vezető vasúti alagút feletti rézsű megcsúszásának okait feltáró szakértői vélemény elkészítésére. A BME szakembereinek vizsgálata megállapította, hogy nem erózió-, hanem suvadás történt a rézsű felső - néhány méter vastag rétegében. Ennek oka azonban nem a Csukló utcára hulló csapadékvíz, hanem a Gellért-hegyre, mint vízgyűjtő területre hullott csapadékból származó rétegvíz. A suvadás mechanikai oka az itt levő talaj nyírószilárdságának kimerülése, a talajtömeg belsejében íves csúszólap alakult ki, mely felett a talaj elmozdult. Az önkormányzat szempontjából ennek azért van nagy jelentősége, mert a Csukló utca az ő kezelésükbe tartozik, a rétegvíz kezelése viszont a MÁV feladata. „A rézsűcsúszás bekövetkezésében a XI. kerületi Önkormányzatnak mulasztása nem állapítható meg” – fogalmaz a műszaki szakértői vélemény.

A BME szakemberei emellett azt is megállapították, hogy az alagút bejáratának környezetében jelentős számban találhatók felszíni mozgásokra utaló jelek. A szakértők egyben sürgetik a helyreállítási munkálatok mielőbbi elkezdését. „A helyreállítás késlekedése a suvadás felfelé történő továbbterjedését okozhatja, amely veszélyezteti a terület közműveit, és a környékbeli ingatlanok megközelítését (a környékbeli épületeket azonban ilyen okból veszély nem fenyegeti)” – írták a szakemberek.

A szakvélemény szerint az alagút szerkezete a rézsűcsúszás hatására valószínűleg nem sérült meg, és ha a bejárat védelme megoldódik (például a mellvédfal ideiglenes elbontásával, és a föld további lecsúszásának meggátolásával), a vasúti közlekedés valószínűleg néhány héten belül helyreállhat. A szükséges veszélyelhárító és helyreállító munkálatokat a MÁV-nak kell elvégeznie - kommentálta a XI. kerületi önkormányzat a vizsgálatot.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.