Elmondta: már a harmadik egymást követő évben mérséklődhet a világ cukortermelése a 2015. október 1-jétől 2016. szeptember 30-áig tartó szezonban. A cukor árának 2011 közepe óta tartó folyamatos csökkenése miatt cukorfeldolgozók zárhatnak be, ami jelentős kínálatcsökkenést idézhet elő.
A globális cukortermelés a mostani termelési szezonban 5,25 millió tonnával maradhat el a kereslettől, ez hat éve nem látott mértékű különbség - hívta fel a figyelmet Juhász Gergely.
A Conclude vezérigazgatója felidézte, hogy a cukortermelés a 2012-13-as szezonban még 180,67 millió tonnát tett ki, a szeptember végén záruló mostani szezonban 179,1 millió tonnát, a következő időszakban pedig további 2 millió tonnával, 177,1 millió tonnára eshet, elsősorban azért, mert a kitartóan alacsony értékesítési árak miatt a cukorgyárak számára a termelés kevésbé kifizetődő.
Ennek következménye a feldolgozók csődje Brazíliában, a cukornád-termés folyamatos csökkenése Indiában és Pakisztánban, az alacsonyabb beruházási ráták és ültetvény-teljesítmények Mexikóban és Brazíliában, valamint a kisebb termőterület az Európai Unióban - mutatott rá a Conclude vezérigazgatója.
A fogyasztás is csak a korábbinál valamelyest elmaradó arányban, 1,7 százalékkal nőtt, mivel az alacsonyabb olajárak a cukor nagyobb vásárlóinak számító olajexportőr országok közül többnek - például Nigériának és Oroszországnak - a keresletét is visszavetette.
Juhász Gergely elmondta: a világ legnagyobb, évente 38,8 millió tonna cukrot előállító termelője, Brazília ugyan különböző adóváltoztatásokat hajtott végre, növelve ezzel a dél-amerikai ország nehéz helyzetben lévő cukornád-feldolgozóinak nyereségességét, a tőzsdén azonban a cukor fontja 15 dollár alatt forog (1 font=45,35 dekagramm).
A cukor Magyarországon decemberben átlagban 22 százalékkal került kevesebbe az egy évvel korábbinál, egy kilogramm kristálycukor átlagos fogyasztói ára 195 forint volt, szemben az egy évvel korábbi 250 forinttal. A kristálycukor kilója már csaknem feleannyiba kerül, mint a válság 2008 őszi kitörése utáni tetőpontján, 2011 márciusában, amikor átlagban 352 forintot kellett fizetni érte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.