BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Paks II-re készül az Alstom

Indulna a két új paksi blokk beszállítóinak kiírandó tenderen az Alstom oroszországi vegyes vállalata. A francia társaság reméli, hogy elnyeri a 3-as metró felújítási megbízását, várja a MÁV idei és jövő évi motorvonat-beszerzési tendereit is, és további üzleti lehetőségeket is keres Magyarországon.

Az Alstom az orosz Roszatommal közös vegyes vállalatán, az Alstom Atomenergomason keresztül kíván pályázni a két új paksi blokk turbinaszigetei és más főberendezései szállítására. (A turbinaszigetek állítják elő a reaktorból kiérkező gőzből a villamos energiát.) A megbízás teljesítésében a társaság a 60 fős budapesti erőművi szerviz csapatára, és itteni turbina fejlesztési k+f központjára alapozna. A feladat elnyerésével 200-300 új munkahely jönne létre, és többször ennyi keletkezne a neki beszállító cégeknél. A vállalat azon dolgozik, hogy minél nagyobb arányban támaszkodhasson magyarországi beszállítókra.

Az Alstom magyarországi leányvállalata Pakson jelenleg 9 generátor forgórészének felújítását végzi, amiből 2013-2021 között másfél milliárd forint bevétele keletkezik, minderről a társaság Közép-Európáért felelős alelnöke nyilatkozott a Világgazdaságnak. Alf Henryk Wulf a közlekedési és energiaipari csoport németországi küldöttsége vezetőjeként érkezett Magyarországra, hogy felmérjék az új, itteni üzleti lehetőségeket, és felülvizsgálják az itteni érdekeltségek tevékenységét, hogy meghatározhassák új fejlesztési stratégiájukat. Az alelnök reményei szerint a következő hónapokban, években üzleti döntések sorozata várható, de részleteket nem közölt.

Viszont ismert, hogy a 2-es és a 4-es metró szerelvényeit szállított társaság pályázott a 3-as metró kocsijainak a felújítására. „Világszerte több helyen fiatalítottunk meg sikerrel olyan metrókat, amelyeket nem mi gyártottunk, például Mexikóban, Washingtonban és Kairóban vagy Atlantában. Ez utóbbi a budapesti ajánlatunk referenciája is Lényegében a járművek teljes életciklusára kínálunk szolgáltatásokat” – válaszolt Alf Henryk Wulf.

Az alelnök szerint érdeklik az Alstomot a MÁV által az idén 21 elővárosi villamos motorvonatra, jövőre pedig további 51, esetleg emeletes motorvonatra kiírandó tenderek is. Az elővárosi motorvonatokat (dízeles változatban is) eleve cége erősségének nevezte. Egyszintesként a Coradia Continentalt, kétszintesként a Coradia Duplexet vagy a X''Trapolist kínálná, ezeket a helyi adottságokhoz, azaz a kiírásban szereplő, egyedi elvárásokhoz igazítva tudja szállítani. A közelmúltban a cseh Skodával hasonló, németországi pályázaton kínált emeletes vonatot.

Az Alstom várakozásai szerint a következő években az európai vasútpiac évi 3 százalékkal bővül. A szegmensben erősödik a kereslet a szállítási szolgáltatások, azaz például a vonatok minősége és a járatok sűrűsége iránt azzal párhuzamosan, hogy egyre többen utaznak vonattal. A másik fő trend Alf Henryk Wulf szerint a nagy sebességű vasúti szállítás térnyerése, igaz, ezt sok helyen gátolják a késlekedő pályafejlesztések. Az Alstom mindenesetre már nagyobb sebességre kapcsolt: Lengyelországban a közelmúltban adta át a termékportfóliója egyedi járművének számító, új Pendolino flottáját, miközben további (az előbbinél gyorsabb) AGV-ket és TGV-ket is szállít olasz- és a franciaországi megrendelésre. Az óránként 250 kilométeres sebességgel haladó Pendolinók egyébként idővel Magyarországon – két uniós vasúti folyosón – is közlekedhetnének.

Az Alstom fejlesztést indított az áramszedővel nem rendelkező, üzemanyagcellás vonatok, illetve a dízeles és akkumulátoros, vagyis hibridüzemű tolatómozdonyok piaci résében is. Utóbbiból éppen a napokban adott el az Audinak, amely saját telephelyén használja majd a vontatóeszközt. Az alelnök a trendek között említette még a dízel meghajtás lecserélésére való törekvést is.

TIS központ Budapesten

Az Alstomnál a közlekedési üzletág részeként működik a vasúti informatikai megoldások (TIS) divízió is, amelynek Budapesten van a szoftver tesztelési kompetencia központja. A magyar mérnökökre sok feladat vár, mivel az uniós előírások miatt 2020-ra a vasúti folyosókon át kell állni az ERTMS-2 vonatbefolyásoló rendszer használatára, ami Magyarországon két korridort is érint. Sok országban fejlesztik a meglévő rendszereket is, a mainál nagyobb fokú automatizálásra és a vonatok pontosabb nyomon követésére törekedve. A társaság épp versenyben van a MÁV 10 mozdonyának és 59 villamos motorvonatának az ETCS vonatbefolyásolási rendszerrel való felszereléséért és magyar vállalkozások bevonásával készül a pályamenti biztosítóberendezések szállítására.




Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.