Magyarország az elmúlt években összesen körülbelül 20 milliárd köbméterrel kevesebb gázt vett át az orosz eladótól, ami mai áron mintegy 6 milliárd dollárt képvisel, értesült a Világgazdaság. Egyedül a 2015-ös mennyiségéből 4,6 milliárd köbméter marad meg, amelynek át nem vétele miatt az év végén 300 millió dollárt kellene fizetnie az importőrnek. E 300 millió nem a megrendelt, de át nem vett gáz egészének az ára, hanem csak egy része, amit a take or pay (TOP) szerződés alapján az eladónak akkor is meg kell kapnia, ha nála marad a gáz. A vevő pénze így sem vész el, mert az összeg egy későbbi átvétel áfamentes előlegeként működik.
A 20 milliárd köbméter elsősorban azért halmozódott fel, mert a Mol 1995-ben az ország teljes gázigényének a lefedésére kötötte az importszerződést, viszont a Mol gáz üzletágát (tehát az importszerződést és az ügyfeleit is) átvett E.Onnak már hirtelen sokkal kisebb lett a piaca. Amint hozzá került ugyanis az üzletág, búcsút mondtak neki a legnagyobb vevői. Piaci vélemények szerint egyébként már akkor meg kellett születnie a magyar-orosz megállapodásnak arról, hogy az importőrnek ne kelljen kifizetnie a TOP kötelezettségét, amikor az E.On továbbadta a gáz üzletágát az MVM-nek. Az MVM-nél így megmaradt kötelezettség nagysága lehet az, amit Orbán Viktor miniszterelnök tegnap reggel 3 milliárd eurós tartozásban jelölt meg.
Így a gázszertződést tulajdonképpen 2020-ig hosszabbítottuk meg bár pontosan nem mondható meg, mikorra vesszük át a 20 milliárd köbméter egészét (a lehívás üteme függ az ország saját termelésétől, egyéb importjától és a keresletétől is). Információink szerint a majdani átvételi ár érdemben nem volt témája az orosz elnök és a magyar miniszterelnök keddi találkozójának – bár a magyar fél engedményt szeretne –, mert most amúgyis alacsony a gáz ára, az elcsúsztatott átvétel részleteiről folyó tárgyalások pedig még nem zárultak le.
Az Orbán-Putyin megbeszélésen a magyar fél kezdeményezésére került terítékre az a javaslat, amely szerint a görög-török határról 2018 után olyan vezetéken érkezzen az orosz gáz a térségbe, amelynek lefektetésében részt vennének a mára feladat nélkülivé vált magyarországi és a szerbiai Déli Áramlat vegyes vállalatok. E célból Tesla néven indulna egy projekt a tranzit-útvonalban érintett országok részvételével, amelyeknek el kellene dönteniük, hogy a vállalkozásban mekkora hányadokat szeretnének. A magyarok esetében 5-10 százalék tűnik reálisnak. Meg kell továbbá állapodnia a görög és a macedón félnek a Macedónián keresztüli tranzitról, meg kell győzni a szerbeket arról, hogy a részükről jó döntés lenne beszállnia a más lehetőségeknél rövidebb szállítási útvonalat jelentő vezetékvállalkozásba, és be kell vonni Ausztriát is. Utóbbi mellett nem csak az szól, hogy ott lenne a cső végpontja, hanem, hogy az elvetélt Nabucco terv bécsi központjában még rendelkezésre áll a megfelelő szaktudás, és érintettek is a tervben. A terítékről szintén lekerült Déli Áramlat magyarországi projektcége ugyanis a Nabuccótól vette meg a cső itteni szakaszának terveit. A Tesla tervéhez hozzá kell igazítani a magyarországi és a szerbiai Déli Áramlat társaság szervezetét és a tulajdonosi viszonyait is. A magyarországi zrt. fele most a Gazpromé, fele az MVM-é.
A Tesla megvalósításával a mostaninál jóval több orosz gázt lehetne tárolni az egyébként alig kihasznált hazai létesítményekben, és erősödhetnek az ország térségi gázközponti szerepe. Úgy tudjuk, hamarosan intenzív tárgyalássorozat indult a Tesla projekt érdekében, az első fontos megbeszélés hétfőn lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.