A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2015-ben is kiemelt figyelmet szentel a fogyasztói csoportok működésének ellenőrzésére – közölte lapunk érdeklődésére a szervezet. Az NFH – tették hozzá a hatóságnál – utoljára 2014 elején ellenőrizte a fogyasztói csoportokat, akkor összesen 41-et. Ebből 25 fogyasztói csoportot bejelentésre vettek vizsgálat alá, 16 esetben pedig a felügyelőségek munkatársai, hirdetés alapján kezdtek vizsgálatot. A 41 ellenőrzésből 15 esetben indult hatósági eljárás.
Az NFH tapasztalatai szerint viszont a vizsgálat alá vont vállalkozások az esetek többségében nem működtek együtt a hatósággal, ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem, vagy csak hiányosan teljesítették adatszolgáltatási kötelezettségüket. Az ellenőrzés alá vont vállalkozások csaknem valamennyi esetben budapesti székhellyel rendelkeztek.
A hatóság tájékoztatása szerint a tavalyi és az idei ellenőrzési tapasztalatok alapján is elmondható, hogy a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások a fogyasztók tájékozatlanságával visszaélve tevékenykedtek. Az ingyenesen, mindenki számára hozzáférhető reklámújságokban közzétett megtévesztő hirdetésekkel felkeltették a rászorulók figyelmét, egy személyes találkozás alkalmával pedig szóban félrevezető, valótlan tájékoztatást nyújtottak a szerződés tartalmára vonatkozóan.
A fogyasztók többsége a szóban elhangzottak alapján megkötötte a szerződést, majd csak az alapos átolvasás után, utólag vált világossá számára, hogy mit is írt alá. A fogyasztói csoportokra vonatkozó szabályozás jelentősen megszigorodott az elmúlt években. A jelenlegi érvényes jogszabályok szerint már tilos új fogyasztói csoportot szervezni, illetve új tagokat nyilvános hirdetés útján szervezni. A 2012. január 1-je előtt létrehozott fogyasztói csoportba új fogyasztó kizárólag a – szerződés felmondással történő megszüntetése miatt – kieső tag helyére vehető fel.
A még működő fogyasztói csoportoknak tavaly január 31-ig kellett bejelenteniük működésüket az NFH-nak. Eddig a határidőig pedig mindössze hét vállalkozás jelezte, hogy fogyasztói csoportként tevékenykednek. Mindezek alapján a legálisan tevékenykedő, fogyasztói csoportokat működtető cégek súlya már minimális Magyarországon, ám eltűnésük a piacról – a hosszú, esetenként 15 éves lejáratú szerződések miatt – akár évtizedes hosszúságra is nyúlhat.
A már itthon is igen hosszú múltra visszatekintő üzleti modell ellenére a magyar lakosság ismeretei még most is eléggé hézagosak a fogyasztói csoportok működéséről. A BellResearch 2012-ben végzett egy kutatást – és írt elemző tanulmányt – a Gazdasági Versenyhivatal részére a témában, amelynek elég kiábrándítóak az eredményei. A tanulmány megállapította: a fogyasztói csoportok ismertségének többféle mérési megközelítése alapján megállapítható, hogy a lakosság nagyjából 3 százaléka ismeri tudatosan a fogyasztói csoportokat.
Ők azok, akik saját maguk is tudják definiálni e társulásokat, miközben 28 százalékra tehető a kevésbé tudatos, de mégis nagyjából tájékozott emberek köre. Aggasztó viszont, hogy a szervező cégek hirdetéseivel találkozók között az átlagnál magasabb arányban vannak félretájékozott emberek, tehát közülük az átlagosnál többen gondolják, hogy az adott vállalkozás hitelt nyújt.
Többmilliós bírságok
A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt időszakban is súlyos bírságokkal szankcionált fogyasztói csoportokat szervező cégeket, elsősorban félrevezető hirdetések miatt. A hivatal honlapján a legfrissebb ilyen határozat januári keltezésű: akkor a CL Brokers Group Kft. kapott 3,291 millió forintos büntetést amiatt, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott fogyasztói csoportokkal kapcsolatos sajtóhirdetései által. Az eljárás során a GVH többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukciójának lényeges elemeivel. Az egyik fajsúlyosabb ügyben pedig 2013 végén hozott döntést a GVH, akkor 4 cégre összesen több mint 20,2 millió forintos bírságot szabott ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.