BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Fogyóban a fogyasztói csoportok

Az idén is kiemelt figyelmet fordít a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a fogyasztói csoportok működésére – közölte lapunkkal a szervezet. A szigorú szabályozás megtizedelte a szereplőket, ám még mindig sokszor előfordul szabályszegés. A potenciális ügyfelek ismeretei pedig változatlanul hézagosak

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) 2015-ben is kiemelt figyelmet szentel a fogyasztói csoportok működésének ellenőrzésére – közölte lapunk érdeklődésére a szervezet. Az NFH – tették hozzá a hatóságnál – utoljára 2014 elején ellenőrizte a fogyasztói csoportokat, akkor összesen 41-et. Ebből 25 fogyasztói csoportot bejelentésre vettek vizsgálat alá, 16 esetben pedig a felügyelőségek munkatársai, hirdetés alapján kezdtek vizsgálatot. A 41 ellenőrzésből 15 esetben indult hatósági eljárás.

Az NFH tapasztalatai szerint viszont a vizsgálat alá vont vállalkozások az esetek többségében nem működtek együtt a hatósággal, ami azt jelenti, hogy egyáltalán nem, vagy csak hiányosan teljesítették adatszolgáltatási kötelezettségüket. Az ellenőrzés alá vont vállalkozások csaknem valamennyi esetben budapesti székhellyel rendelkeztek.

A hatóság tájékoztatása szerint a tavalyi és az idei ellenőrzési tapasztalatok alapján is elmondható, hogy a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozások a fogyasztók tájékozatlanságával visszaélve tevékenykedtek. Az ingyenesen, mindenki számára hozzáférhető reklámújságokban közzétett megtévesztő hirdetésekkel felkeltették a rászorulók figyelmét, egy személyes találkozás alkalmával pedig szóban félrevezető, valótlan tájékoztatást nyújtottak a szerződés tartalmára vonatkozóan.

A fogyasztók többsége a szóban elhangzottak alapján megkötötte a szerződést, majd csak az alapos átolvasás után, utólag vált világossá számára, hogy mit is írt alá. A fogyasztói csoportokra vonatkozó szabályozás jelentősen megszigorodott az elmúlt években. A jelenlegi érvényes jogszabályok szerint már tilos új fogyasztói csoportot szervezni, illetve új tagokat nyilvános hirdetés útján szervezni. A 2012. január 1-je előtt létrehozott fogyasztói csoportba új fogyasztó kizárólag a – szerződés felmondással történő megszüntetése miatt – kieső tag helyére vehető fel.

A még működő fogyasztói csoportoknak tavaly január 31-ig kellett bejelenteniük működésüket az NFH-nak. Eddig a határidőig pedig mindössze hét vállalkozás jelezte, hogy fogyasztói csoportként tevékenykednek. Mindezek alapján a legálisan tevékenykedő, fogyasztói csoportokat működtető cégek súlya már minimális Magyarországon, ám eltűnésük a piacról – a hosszú, esetenként 15 éves lejáratú szerződések miatt – akár évtizedes hosszúságra is nyúlhat.

A már itthon is igen hosszú múltra visszatekintő üzleti modell ellenére a magyar lakosság ismeretei még most is eléggé hézagosak a fogyasztói csoportok működéséről. A BellResearch 2012-ben végzett egy kutatást – és írt elemző tanulmányt – a Gazdasági Versenyhivatal részére a témában, amelynek elég kiábrándítóak az eredményei. A tanulmány megállapította: a fogyasztói csoportok ismertségének többféle mérési megközelítése alapján megállapítható, hogy a lakosság nagyjából 3 százaléka ismeri tudatosan a fogyasztói csoportokat.

Ők azok, akik saját maguk is tudják definiálni e társulásokat, miközben 28 százalékra tehető a kevésbé tudatos, de mégis nagyjából tájékozott emberek köre. Aggasztó viszont, hogy a szervező cégek hirdetéseivel találkozók között az átlagnál magasabb arányban vannak félretájékozott emberek, tehát közülük az átlagosnál többen gondolják, hogy az adott vállalkozás hitelt nyújt.

Többmilliós bírságok

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) az elmúlt időszakban is súlyos bírságokkal szankcionált fogyasztói csoportokat szervező cégeket, elsősorban félrevezető hirdetések miatt. A hivatal honlapján a legfrissebb ilyen határozat januári keltezésű: akkor a CL Brokers Group Kft. kapott 3,291 millió forintos büntetést amiatt, hogy tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatot folytatott fogyasztói csoportokkal kapcsolatos sajtóhirdetései által. Az eljárás során a GVH többek között azt vizsgálta, hogy a reklámokkal megcélzott fogyasztók a tájékoztatások alapján tisztában lehettek-e a fogyasztói csoport konstrukciójának lényeges elemeivel. Az egyik fajsúlyosabb ügyben pedig 2013 végén hozott döntést a GVH, akkor 4 cégre összesen több mint 20,2 millió forintos bírságot szabott ki.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.