Az NHP-s finanszírozás persze érthetően nem egyenletesen járult hozzá a lízingpiac bővüléséhez. A lízingszövetség adatai szerint a gép-berendezés piacon volt a legnagyobb a növekedési hitelprogram bevonásával történő finanszírozás részaránya: itt a 60,1 milliárdos, NHP-s finanszírozás a teljes kihelyezés 41 százalékát jelentette. A teherautók és buszok finanszírozásánál 16,6 milliárd forintot helyeztek így ki a szolgáltatók 15 százalékos részarány mellett, az autó- és flottafinanszírozásnál pedig 26 milliárdos állomány mellett 14 százalékos arány alakult ki.
Bár az egyes területeknél az eloszlás nem egyenletes, az jól látszik, hogy a lízing bevonása a hitelprogramba jobban ráirányította a cégek figyelmét e megoldásra. Ezt igazolják a CIB Bank és a GfK közelmúltban végzett, közös kutatásának eredményei is, amelyek szerint a cégvezetők, illetve a cégek pénzügyi vezetői közül minden ötödik kifejezetten előnyben részesíti a lízinget a többi finanszírozási formával szemben, és csupán 2 százalékuk utasítja el azt. A nagyobb beruházást tervező vállalkozások kétharmada számol lízingfinanszírozással. A konstrukció hátrányai között tízből csupán egy cégvezető említi, hogy az eszköz a finanszírozás futamideje alatt nem kerül a lízingelő tulajdonába, vannak ugyanakkor, akik ugyanezt az előnyök között sorolták fel, hivatkozva arra, hogy később nem kell foglalkozni az eszköz eladásával. A cégek elsősorban teher- és személyautót vásárolnak lízing konstrukcióval, de a mezőgazdasági vállalkozások is aktívak a piacon, minden második így szerzi be a gépeit.
Az NHP megjelenése pedig stabilizálhatja a kisebb részesedésű cégek pozícióit is, hiszen a piac koncentráltsága nagyon magas Magyarországon.
Az autófinanszírozásnál például – amelyet a kishaszon-járművekkel és a motorkerékpárokkal együtt kell érteni – az öt legnagyobb szereplő 85,2 százalékot hasított ki tavaly a negyedik negyedéves adatok alapján a teljes piacból, míg a tíz legnagyobb versenyző szinte a torta teljes egészét – 97,5 százalékát lefedte. A banki hátterű piaci szereplők súlya is meghatározó ezen a területen, 91,8 százalékot ért el. A flottafinanszírozásban hasonlóan alakult a helyzet: az öt legnagyobb piaci szereplő részesedése 82 százalékra rúgott, tíz szolgáltató pedig lefedte a teljes piacot is. Az agrárcégek finanszírozásánál is igen homogén képet mutat a piac: az öt legnagyobb szereplő részesedése ott is bőven 80 százalék feletti, tíz versenyző pedig szinte a teljes piacot lefedi.
Huszonegyezer vállalkozás érintett
A növekedési hitelprogram második szakaszában 2015. április 3-ig 660 milliárd forint összegű szerződésről nyújtottak be adatszolgáltatást a részt vevő hitelintézetek, amelyből addig 512,5 milliárdot folyósítottak 23378 ügylethez és 15863 vállalkozáshoz kapcsolódóan – közölte a jegybank. Így a program két szakaszában együttvéve közel 21 ezer vállalkozás jutott finanszírozáshoz több mint 1360 milliárd forintos összegben. A második szakaszban létrejött 660 milliárd forintnyi szerződés közel 97 százaléka új hitel, amelyen belül az új beruházási hitelek (és új lízingügyletek) részesedése 63 százalék.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.