Valószínűleg nem számítottak ennyire heves reakcióra a UPC Magyarország Kft.-nél annak kapcsán, hogy az RTL Csoport, illetve a közmédia webes felületei elérhetetlenné váltak a cég netes ügyfelei számára. Az ügy csütörtökön robbant, és másnap délután már vissza is állt a régi helyzet, az érintett felek azonban igen eltérő magyarázatokkal álltak elő.
A tavaly december végén 554 ezer internet-előfizetővel rendelkező UPC álláspontja szerint az adatforgalom optimalizálását szolgáló átkonfigurálást hajtottak végre, aminek normális esetben nem kellett volna érzékelhető problémát okoznia az ügyfelek számára. A gondot a cég szerint az okozta, hogy az RTL Csoport és a közmédia oldalainak kiszolgálói részéről feltételezhetően nem történt meg az adatforgalom átterhelése a megfelelő tranzitútvonalakra, annak érdekében, hogy ezek a felületek továbbra is elérhetőek legyenek a fogyasztóknak.
Bár a UPC nem nevesítette közleményében, egyértelműen az Externet Nyrt.-re gondolhattak, amelynek szolgáltatásán keresztül érhetők el a két médiacég online tartalmai. A helyzet azonban korántsem ilyen egyszerű. Nagyjából másfél éve a Liberty Global, a UPC anyavállalata úgy döntött, hogy módosítja, milyen díjkategóriában szerepel a BIX-ben (Budapest Internet Exchange – budapesti adatcserélő központ), ezt követően pedig megszűnt az a kötelezettsége, hogy ingyen és jó minőségben biztosítsa más cégek számára az online forgalom kicserélését – mondta el a Világgazdaságnak Angeli János, a BIX elnöke.
A UPC változtatásáig az Internet Szolgáltatók Tanácsa által működtetett központ valamennyi Magyarországon belüli ügyfele B-kategóriás, kedvezményes díjú szerződést használt, amelynek megkötésekor vállalták, hogy egymás között ingyen biztosítják a forgalomkicserélést. Ha egy szolgáltató felmondja a szerződését egy másik céggel, az utóbbi vállalkozás a BIX-en keresztül már nem tudja eljuttatni a forgalmat a változást kezdeményező hálózatára a régi módon. Ekkor jelenleg három választási lehetősége van: vagy drága és jó minőségű nemzetközi internet kapcsolatot vásárol, vagy olcsóbb, gyengébb minőségűt, illetve közvetlen adatkicserélésben is megállapodhatnak a felek, ám nyilván ennek is lenne plusz költsége – vázolta a helyzetet Angeli János.
Ebben az esetben az Externet nyilván nem volt hajlandó arra, hogy az eddigiekhez képest többletköltséget jelentő megoldást válasszon, egyedüliként a BIX-en jelenlévő cégek közül. Nem véletlen, hogy a társaságnál egészen más megközelítésből látják a helyzetet. A mostani ügyben fontos kérdésként merül fel a netsemlegesség, vagyis hogy egyenlő feltételekkel férhessenek hozzá a tartalmakhoz a felhasználók – mutatott rá Katona Ádám, az Externet marketing igazgatója. Társaságunk a tartalomszolgáltatások biztosítása mellett sok ezer közvetlen végfelhasználója érdekeit is szem előtt tartja, az nem elfogadható számunkra sem, hogy ügyfelek tartalom nélkül maradjanak – fűzte hozzá a marketing igazgató. A UPC közleményében visszautasította azokat a feltételezéseket, amelyek bármilyen internetes tartalom blokkolására vagy háttérbe szorítására utaltak.
Éles viták külföldön is
Az Egyesült Államok Szövetségi Kommunikációs Bizottsága, az FCC (Federal Communications Commission) februárban fogadta el a netsemlegességet biztosító szigorú szabályozást. A legnagyobb amerikai távközlési cégek azonban nem törődtek bele a döntésbe és jogi eljárást kezdeményeztek az ügyben. A téma napirenden van az Európai Unióban is, Andrus Ansip, az Európai Bizottság digitális egységes piacért felelős alelnöke szerint egységes szabályokra van szükség a netsemlegesség kapcsán, valamint arra, hogy az előírások garantálják a felhasználók szabad internet-hozzáférését, illetve hogy az iparág motivált legyen az innovációra.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.