BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Így változtak a magyarok vásárlási szokásai

A háztartások napi fogyasztási cikkekre fordított költései növekedtek – egyre több alkalommal egyre nagyobb értékben vásároltak a GfK Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint a tavalyi évben. A fogyasztói költések növekedése elsősorban az egyéb csatorna – főként a dohányboltok – piaci részesedésének bővülését eredményezte.

A vásárlók boltlátogatási döntéseiket tovább racionalizálták 2014-ben is a GfK Kereskedelmi Analízisek tanulmánya szerint. A háztartások kétharmada legfeljebb 3 boltot látogatott tavaly havi rendszerességgel.

A bolt megközelítésének módjainak arányában számottevő változás nem látható: többség továbbra is gyalog ment tavaly vásárolni, különösképpen a szupermarketekbe és a kisboltokba. Nem sokkal maradnak el azonban az autós vásárlások sem, amelyek különösen nagy jelentőséggel bírnak az egyszerre kis- és nagykereskedelmi platformként működő Cash&Carry csatornában, valamint az átlagnál magasabb az arányuk a nagybevásárlásokban fontos szerepet játszó hipermarketekben, illetve a diszkontokban. A tömegközlekedés átlagon felüli szerephez jut a drogériák, valamint a hipermarketek esetében.

Szintén racionalizálás mutatkozik meg a kártyás fizetések arányának alakulásában: a háztartások jellemzően a nagyobb összegű vásárlásokat fizetik ilyen módon. Az értékforgalom alapján ez az arány 2014-ben minimálisan, 30 százalékra nőtt a 2013-ban mért 29 százalékról. Míg a hipermarketekben ez az arány eléri a 49 százalékot, addig igen alacsony a kártyahasználat jelentősége a független kisboltok, illetve a lánchoz tartozó kisboltok esetében, ahol továbbra is a készpénzes vásárlás átlagon felüli mértéke jellemző.

A kereskedelmi csatornák közül 2014-ben a hipermarketek kettő, míg a kisboltláncok egy százalékpontot veszítettek piacrészükből. A diszkontok és szupermarketek tavaly is stabilan tartották 17-17 százalékos piaci részarányukat. Az adatok szerint ugyanakkor a lakóhelyhez közeli, jellemzően szűkebb áruválasztékot kínáló és jelentősen a saját márkákra támaszkodó diszkontüzletekben nagymértékben nőtt a kosárérték. Ez arra engedhet következtetni, hogy a nagybevásárlások egy része a városszéli hipermarketekből a diszkontokba helyeződik át. Ezzel szemben – nagyobb mértékben a nemzeti dohányboltoknak, kisebb mértékben pedig az online kereskedelemnek köszönhetően – növelni tudta piaci részesedését az „egyéb” csatorna a 2013-as értékhez képest 3 százalékponttal.

A hazai kereskedelmi szektor koncentrációja (72 százalék) összességében megközelíti a környező országokban jellemző szintet, amely például Horvátországban szintén 72 százalék, Csehországban 74 százalék, Ausztriába 76 százalék, de Szlovákiában már eléri a 81 százalékot. Ugyanakkor tőlünk keletre a hagyományos csatornák súlya jelentős.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.