BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mobillal száguld a Facebook

Több mint negyven százalékkal nőtt a Facebook bevétele az első negyedévben az egy évvel korábbihoz képest, ugyanakkor a cég profitja nagyot zuhant. A társaság hirdetési bevételeinek közel háromnegyede már a mobilos reklámokból jön.

Az első negyedévben 3,54 milliárd dolláros bevételt ért el a Facebook, ez 42 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A társaság forgalmának túlnyomó részét a hirdetések adták, a január-márciusi időszak 3,32 milliárd dolláros reklámbevétele 46 százalékkal volt több, mint 2014 hasonló időszakában. A fejlődés főként a mobileszközökre szánt hirdetéseknek köszönhető, amelyek részesedése a reklámbevételből az első negyedévben elérte a 73 százalékot. Egy évvel korábban ez az arány még csak 59 százalék volt.

Az elmúlt években a Facebook a digitális reklámpiac egyik meghatározó szereplőjévé lépett elő, a múlt évben a teljes online hirdetési szegmens 7-8 százalékát tudhatta magáénak a cég. Ebben a felfutásban meghatározó szerepet játszott a még 2013-ban meghirdetett mobilstratégia, amelynek köszönhetően mind az okostelefonról érkező felhasználók számában, mind a mobileszközökre szánt hirdetésekből származó bevételben jelentős növekedést tudtak elérni.

A Facebookot a múlt hónapban naponta átlagosan 936 millióan használták, ez 17 százalékos fejlődést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A közösségi oldal havi aktív felhasználószáma 13 százalékkal, 1,44 milliárdra nőtt. A szolgáltatást mobileszközről használók számában lényegesen nagyobb fejlődés volt tapasztalható, okostelefonról és táblagépről összesen 1,25 milliárdan jelentkeztek be a Facebookra márciusban.

Ahogyan azt már a múlt évben is jelezte Mark Zuckerberg, a Facebook társalapítója és vezérigazgatója, az idén – főként az új fejlesztések miatt - jelentősen nőnek a vállalat kiadásai. Ez érezhető volt az első három hónapban is, hiszen a működési költségeik az egy évvel korábbihoz képest 83 százalékkal, 2,61 milliárd dollárra emelkedtek.

A háttérben az áll, hogy a cég jelentős erőforrásokat fordít új szerzeményei, az Instagram és a 22 milliárd dollárért megvett WhatsApp fejlesztésére. Az utóbbi szolgáltatásnak, amely egy üzenetküldő alkalmazás már 800 millió felhasználója van havonta, azonban egyelőre nem igazán sikerült megtalálni azt a módszert, amivel a népszerűségből üzleti sikert is tudnak kovácsolni. A Facebook eredményei és gyorsan bővülő bevétele alapján persze egyelőre nem sürgős ennek megvalósítása, azonban az mindenképpen figyelmeztető jel lehet a társaság számára, hogy mindössze néhány millió dolláros bevétel mellett többszázmillió dolláros veszteséget termel a WhatsApp. Emellett elgondolkodtató az is, hogy miközben a Facebooknál még csak keresik annak módját, hogyan növeljék az üzenetküldő applikációból származó bevételt, addig a riválisok már komoly forgalmat bonyolítanak. A kínai WeChat üzenetküldő például tavaly a második és harmadik negyedévben is 900 millió dollár feletti bevételt ért el.

A megugró költségek éreztették hatásukat a világ legnépszerűbb közösségi oldalát működtető cég üzleti és adózott eredményén is. Az előbbi mutatóban 13 százalék volt a csökkenés a január-márciusi időszakban az egy évvel korábbihoz képest. A profit még nagyobb mértékben zuhant, az 512 millió dolláros nyereség 20 százalékkal maradt el a 2014 első negyedévében elért adózott eredménytől.

Fizetés: első az amerikai piac

Márciusban jelentette be a Facebook, hogy pénzt is küldhetnek egymásnak a Messenger üzenetküldő alkalmazást használók, ezzel a társaság egy lépést tett abba az irányba, hogy egy szélesebb körben is alkalmazható fizetési megoldást vezessen be. Az androidos és iOS operációs rendszert használó eszközökre telepített applikációval lehet élni a lehetőséggel, igaz kezdetben az amerikai felhasználók számára nyitott ez a megoldás. A világ legnépszerűbb közösségi oldala által bevezetett új szolgáltatás egyelőre csak a magánszemélyek közötti pénzküldést teszi lehetővé, de adná magát a következő lépés, vagyis egy igazi mobilfizetési megoldás bevezetése.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.