Az elmúlt években a Facebook a digitális reklámpiac egyik meghatározó szereplőjévé lépett elő, a múlt évben a teljes online hirdetési szegmens 7-8 százalékát tudhatta magáénak a cég. Ebben a felfutásban meghatározó szerepet játszott a még 2013-ban meghirdetett mobilstratégia, amelynek köszönhetően mind az okostelefonról érkező felhasználók számában, mind a mobileszközökre szánt hirdetésekből származó bevételben jelentős növekedést tudtak elérni.
A Facebookot a múlt hónapban naponta átlagosan 936 millióan használták, ez 17 százalékos fejlődést jelentett az egy évvel korábbihoz képest. A közösségi oldal havi aktív felhasználószáma 13 százalékkal, 1,44 milliárdra nőtt. A szolgáltatást mobileszközről használók számában lényegesen nagyobb fejlődés volt tapasztalható, okostelefonról és táblagépről összesen 1,25 milliárdan jelentkeztek be a Facebookra márciusban.
Ahogyan azt már a múlt évben is jelezte Mark Zuckerberg, a Facebook társalapítója és vezérigazgatója, az idén – főként az új fejlesztések miatt - jelentősen nőnek a vállalat kiadásai. Ez érezhető volt az első három hónapban is, hiszen a működési költségeik az egy évvel korábbihoz képest 83 százalékkal, 2,61 milliárd dollárra emelkedtek.
A háttérben az áll, hogy a cég jelentős erőforrásokat fordít új szerzeményei, az Instagram és a 22 milliárd dollárért megvett WhatsApp fejlesztésére. Az utóbbi szolgáltatásnak, amely egy üzenetküldő alkalmazás már 800 millió felhasználója van havonta, azonban egyelőre nem igazán sikerült megtalálni azt a módszert, amivel a népszerűségből üzleti sikert is tudnak kovácsolni. A Facebook eredményei és gyorsan bővülő bevétele alapján persze egyelőre nem sürgős ennek megvalósítása, azonban az mindenképpen figyelmeztető jel lehet a társaság számára, hogy mindössze néhány millió dolláros bevétel mellett többszázmillió dolláros veszteséget termel a WhatsApp. Emellett elgondolkodtató az is, hogy miközben a Facebooknál még csak keresik annak módját, hogyan növeljék az üzenetküldő applikációból származó bevételt, addig a riválisok már komoly forgalmat bonyolítanak. A kínai WeChat üzenetküldő például tavaly a második és harmadik negyedévben is 900 millió dollár feletti bevételt ért el.
A megugró költségek éreztették hatásukat a világ legnépszerűbb közösségi oldalát működtető cég üzleti és adózott eredményén is. Az előbbi mutatóban 13 százalék volt a csökkenés a január-márciusi időszakban az egy évvel korábbihoz képest. A profit még nagyobb mértékben zuhant, az 512 millió dolláros nyereség 20 százalékkal maradt el a 2014 első negyedévében elért adózott eredménytől.
Fizetés: első az amerikai piac
Márciusban jelentette be a Facebook, hogy pénzt is küldhetnek egymásnak a Messenger üzenetküldő alkalmazást használók, ezzel a társaság egy lépést tett abba az irányba, hogy egy szélesebb körben is alkalmazható fizetési megoldást vezessen be. Az androidos és iOS operációs rendszert használó eszközökre telepített applikációval lehet élni a lehetőséggel, igaz kezdetben az amerikai felhasználók számára nyitott ez a megoldás. A világ legnépszerűbb közösségi oldala által bevezetett új szolgáltatás egyelőre csak a magánszemélyek közötti pénzküldést teszi lehetővé, de adná magát a következő lépés, vagyis egy igazi mobilfizetési megoldás bevezetése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.