BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Vasúti körgyűrűt kérnek Budapest köré

Meg kellene építeni a Budapestet délről elkerülő V0 vasúti körgyűrűt – állapította meg a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ), amely szerint a közúti áruforgalom 5-10 százaléka vasútra, vízre irányítható, aminek hatására éves szinten közel 82 milliárd forinttal csökkenhetnének az állami útfenntartás kiadásai. Emellett – hivatkozik a szövetség a Közlekedéstudományi Intézet kutatási anyagaira – 9,6 millió tonna többletmegbízással nőne a vasúttársaságok forgalma. Az átterelés hatására a közúthasználati díjakból származó bevételek ugyan csökkennének, de a vasúti pályahálózatot működtetők bevételei akár 5-20 százalékkal nagyobb mértékben is nőhetnek, mint a csökkenés mértéke.

A Déli pályaudvar átmeneti kiesése jól érzékelteti a fővároson áthaladó vasúti forgalom zavarérzékenységét: számos elővárosi vonat menetrendjét módosítani kellett, sokakat pedig törölni. A tehervonati késések mértéke már elérte az ügyfélvesztési szintet – mutat rá az MLSZKSZ.

De más tényezők is ebbe az irányba hatnak. A tehervonatok, sok esetben akár kilenc órát is állnak egy-egy szomszédos ország határállomásán az átlépést szabályozó határmenti megállapodások korszerűtlensége miatt. Sok esetben még az 1970-es években kötött eljárásrend van érvényben.

Ráadásul a vasúttársaságok igen lassan reagálnak a fuvaroztatók ajánlatkérésére, míg a közúti fuvarszervező cégek általában egy órán belül adnak ajánlatot. ​

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.