A Christie’s Picasso Algíri nők (O verzió) című képétől a műkereskedelmi árrekord megdőlését várja a május 11-i New York-i Looking Forward to the Past (Előretekinteni a múltba) aukción, amelyen mindössze 25 kiemelkedő tételt visznek kalapács alá. Közülük a legjelentősebb, az 1955-ös datálású Algíri nők, amely az aukciósház elnöke szerint a legfontosabb, még magántulajdonban lévő Picasso festmény.
Összehasonlításképpen és a nemzetközi műtárgypiac árszintjének emelkedéséhez: Picasso e műve egyszer már szerepelt árverésen, 1997-ben szintén a Christie’s-nél és 32 millió dollárért kelt el, ami akkor kiemelkedő öszegnek számított most pedig 140 millió dollár körülire taksálják az értékét. Az árverési világrekord jelen pillanatban 142,4 millió dollár, szintén Christie’s aukción született. 2013-ban, Francis Bacon Lucian Freud-ot ábrázoló triptichonjáért fizetett ennyit egy ismeretlen vevő.
Lucian Freud egyéni aukciós rekorja is megdőlhet ezen a tavaszon, az 1994-es festményének kalapács alá kerülésével, ha a leütési ára eléri az előzetesen megállapított 30-50 millió dolláros becsértéket. A kép párja ugyanis az eddigi rekord. Ezt 2008 májusában ugyancsak a Christie’s New York-i árverésén 33,6 millió dolláért (5,44 milliárd forintért) vette meg Roman Abramovics.
Az anyagban Claude Monet, Piet Mondrian, Egon Schiele, Marcel Duchamp, René Magritte, Jean Dubuffet, Mark Rothko, Alexander Calder, Martin Kippenberger és John Currin alkotásai szerepelnek még.
A másik ház nagy dobása egy Van Gogh festmény árverezése lesz a New York-i Sotheby’s-nél május 13-án. A L’allée des Alyscamps című festmény, 40 millió dolláros becsértékkel, Vincent Van Gogh életművének legtöbbre értékelt korszakából való, amikor szorosan együttműködött Paul Gauguinnel.
Az 1888-as alkotás abban az évben készült, amikor a napraforgós sárga csendéletei, és ebben az évben vágta le a fülét. A Sotheby’s aukció kiemelt tételei közé tartozik még egy színes és vibráló absztrakt
1992-es Gerhard Richter absztarkt képe 30 millió dolláros becsértékkel, Monet tavirózsái 30-45 millió dolláros becsértékkel, és Roy Lichtenstein 1962-ben keletkezett munkája 50 milliós becsértékkel.
A Christie’s egy Giacometti szobrot is árverez, ráadásul a svájci mester egyik legikonikusabb alkotását, a L’homme au doigt (Mutató ember) című, 177 és fél centméter magas bronzszobrot. A műalkotás még sosem szerepelt árverésen, kiemelkedő művészettörténeti nagyságát a 130 millió dolláros becsértékkel is jelezni kívánták. Ha ez megvalósul megdönti az eddigi 103 millió dolláros rekordot, amit a Lépkedő emberért fizettek. Az 1947-es datálású szoborból hat számozott példányt öntöttek, ebből négy múzeumban van (többek közt a New York-i Museum of Modern Art és a londoni Tate gyűjteményében), a fennmaradó két példány egyike egy alapítványé és csak a hatodik magántulajdonban, ez kerül ki most a piacra.
Ráadásul a hat példány közül az egyetlen, amelyet Giacometti kézzel is kifestett, a kifejezőbb hatás kedvéért. Az aukciósház éppen ezért éles versenyre számít a liciteknél. A szobor provenienciája is kitűnő, a legrangosabb amerikai gyűjtőknél töltötte az elmúlt 65 évet. 1953-ban Pierre Matisse-től vette meg az Olsen házaspár, akinek gyűjteményében jelentős Jackson Pollock képek is vannak, tőlük vásárolta 1970-ben egy másik amerikai gyűjtő, aki 45 éven át birtokolta, mígnem most – valószínűleg Giacometti áremelkedését látva – piacra dobja.
Giacometti az egyetlen szobrász, akinek aukciós eladási ára meghaladta a 100 millió dollárt. Az elmúlt öt évben négy Giacometti bronzszobrot adtak el 50 millió dollár fölötti áron, beleértve a Lépkedő ember rekordját is. A nemzetközi piacon egyre nagyobb az érdeklődés szobrászati munkák iránt, a két vezető ház árverésein egyre több tétel bukkan fel Henri Matisse, Amedeo Modigliani, Pablo Picasso, valamint a kortárs művész Jeff Koons szobraiból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.