Egészen pontosan 3,4 milliárd forintot költhet el az idén a kormány az e-kártya projektre, amelyet május közepén jelentett be Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter – derül ki a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatból. A jogszabályban foglaltak szerint az új okmányt – amely kiváltja egyebek mellett a társadalombiztosítási kártyát és az adóigazolványt is – már jövő januárban bevezethetik Magyarországon, ám a kormányablakokban júliustól lesz majd használható. A bevezetéshez kapcsolódó költségeknek az idénre betervezendő 3,4 milliárd forinttal ugyanakkor még nincs végük: a kormányhatározat szerint ugyanis az eSZIG névre keresztelt okmány folyamatos kiadása érdekében a nemzetgazdasági miniszternek 2016-tól kezdődően – tartós jelleggel – biztosítania kell, hogy a Belügyminisztérium kerete 2,1 milliárd forinttal, a Miniszterelnökség előirányzata pedig 310 millió forinttal növekedjen a költségvetésen belül.
A kormányhatározat a nemzetgazdasági miniszteren kívül még két tárcavezetőnek is kioszt feladatokat. A belügyminiszter feladata például, hogy 2016. január elsejéig tegye meg az eSZIG létrehozásához és bevezetéséhez, továbbá a működtetéséhez szükséges infrastruktúra kilalakításához szükséges intézkedéseket. Szintén a belügyminiszter feladata, hogy 2015. június 15-ig az e-kártya megvalósításához szükséges közbeszerzési eljárások megindítása érdekében bocsásson ki fedezetigazolást, illetve szeptember 15-ig készüljön elemzés és pénzügyi tervezés, miként lehet a kormányablakokon kívüli e-kártya elfogadóhelyeket létrehozni, valamint a kormányzati hitelesítés szolgáltatást (GovCA) kiterjeszteni. Emellett a Miniszterelnökséget vezető miniszter feladata – október közepi határidővel –, hogy a BM által készített terv alapján a 2014-2020 programozási időszak európai uniós forrásaiból biztosítsa az e-kártya kormányablakokon kívüli elfogadóhelyeinek léltrehozásához, és a GovCA kiterjesztéséhez szükséges összeget. A belügyminiszter és a Miniszterelnökséget vezető miniszter együttes feladata emellett gondoskodni arról, hogy 2016. július elsejéig az elektronikus személyazonosító igazolvány a kormányablakokban elektronikus azonosításra használható legyen.
Az Országgyűlésnek benyújtott, az e-kártya bevezetéséhez kapcsolódó törvényjavaslat alapján az e-SZIG egyetlen okmányba sűríti a személyi igazolványt, a lakcímkártyát, az adókártyát, a tb-kártyát, az útlevelet és a diákigazolványt. Az okmány tartalmazza majd a tulajdonos nevét, születési helyét és idejét, állampolgárságát, anyja nevét, a birtokos nemét, fényképét, aláírását, valamint azt, meddig érvényes a személyazonosító igazolvány.
Egy optikailag olvasható adattároló kód tartalmazza a birtokos ujjnyomatát, illetve – ha már betöltötte a 12. életévét – az elektronikus aláíráshoz szükséges adatait is.
Az új okmányt Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter korábbi tájékoztatása szerint felmenő rendszerben vezetik be jövő év elejétől, vagyis a lejárattal párhuzamosan, fokozatosan kerülnek ki a régi személyi iratok a rendszerből. A teljes lecserélődést követően bő nyolcmillió darabos szériában létező eSZIG viszont természetesen igényelhető lesz a lejárattól függetlenül is, igaz, akkor az érintetteknek magasabb költséggel kell számolniuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.