Visszaszerezte vezető pozícióját az Apple a világ legértékesebb brandjeinek Top 100-as listáján: egy év alatt 67 százalékkal, 247 milliárd dollárra növelte értékét, miközben a tavalyi győztes Google csak 9 százalékkal 173,3 milliárd dollárra tudott erősödni.
A WPP média- és pr-ügynökség, valamint a Millward Brown tanácsadó cég által minden évben elkészített BrandZ Top 100 lista összeállítói a pénzügyi teljesítmény mellett a fogyasztói értékeléseket, illetve várakozásokat is figyelembe veszik. Az Apple elsősorban az iPhone 6-nak köszönhetően került a 2012-ben és 2013-ban is megszerzett első helyre, a nemrég bemutatkozó Apple Watch sikere ebben még kevés szerepet játszott.
Az Apple világossá teszi az értékeit, soha nem szűnik meg frissíteni az üzenetet, hogy különbözik másoktól, ez teszi olyan kívánatossá – hangsúlyozta közleményében Doreen Wang a Millward Brown illetékes vezetője. Vannak bonyolultabb esetek is: a tizedik helyezett Marlboro például 19 százalékkal növelte értékét – a lista készítői elismerik, hogy a dohányzás problémát is jelent, de mégiscsak egymilliárd emberről van szó.
A leggyorsabban a Facebook tart az első tíz felé: a 99 százalékos növekedés 71 milliárd dolláros értékhez vezetett, ezzel a közösségi média brandje a 12. a listán. Szorosan a nyomában van az e-kereskedelem kínai ura, az Alibaba, amely újoncként került rögtön a 13. helyre, megelőzve a hozzá képest már nagy öregnek számító Amazont, vagyis a két legértékesebb kiskereskedelmi brandhez nem tartoznak fizikai üzletek (a hagyományos kereskedelem veteránja, a világszerte 11 ezer üzlettel rendelkező Wal-Mart a 26. lett).
Az első tízben az IBM veszített értékéből a legtöbbet (13 százalék), és már a tavalyi 11. helyről a hetedikre ugró Verizon is megelőzi. A nagy lecsúszók között van a McDonald’s: 2013-ban még a 4. helyen volt, utána még 5. lett, idén azonban már csak a 9. lett,. Pedig a gyorsétteremláncokat nem vetik el a fogyasztók: a Burger King 19 százalékkal erősödött, a viszonylag új szereplőnek számító Chipotle pedig 44 százalékkal.
A BrandZ Top 100 tíz éve jeleni meg, ezt az időszakot áttekintve az idei jelentés szerint az a fő trend, hogy a kínaiak erősödnek, az amerikai brandek pedig nagyjából tartják korábbi pozíciójukat. Idén már 14 kínai brand volt az első százban, szemben az egyetlen 2006-ossal, összesített értékük ezalatt 1004 százalékkal nőtt. Európa viszont már csak 24 résztvevővel szerepel a listán a 2006-os 35 után, és a legtöbbüket valamelyik kínai szorította ki a Top 100-ból.
Vesztes a luxus
A BrandZ 13 kategóriája közül csak a luxusipar, valamint a bankszektor brandjeinek összesített értéke csökkent, az előbbi 6, utóbbi 2 százalékkal. A luxus értékvesztése azért is szembetűnő, mert egy évvel korábban még 16 százalékos növekedést értek el az ide sorolt brandek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.