BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Minden eddiginél hosszabb a német mozdonyvezető-sztrájk

Minden eddiginél hosszabb munkabeszüntetésre készülhet a héten a német államvasút az ősz óta tartó sztrájkhullámban: a Deutsche Bahn (DB) egyik mozdonyvezetői szakszervezete, a GDL hétfőtől vasárnap reggelig tartó leállást hirdetett meg. A tehervonatok vezetői már tegnap délután háromtól nem vették fel a munkát, a személyvonatoknál pedig ma reggeltől kell számolni a munkabeszüntetésekkel.

A GDL sztrájkja tíz hónap alatt a nyolcadik azok sorában, amelyek révén a 20 ezer mozdonyvezetőt képviselő szakszervezet 5 százalékos béremelést akar elérni, valamint azt, hogy két órával csökkenjen a most heti 39 órás munkaidő. A szakszervezet emellett követeli, hogy ő képviselhessen további 17 ezer olyan DB-dolgozót, akik szintén a vasúti kocsikon dolgoznak, például utaskísérőként.

Legutóbb április utolsó hetében álltak le a GDL-hez tartozó mozdonyvezetők, akkor kevesebb mint két napra, ez idő alatt a Deutsche Welle szerint a vasúttársaság hosszú távú járatainak harmadát törölték. A szakszervezet a múlt héten elutasította a cégvezetés ajánlatát, amelynek értelmében a mozdonyvezetők 4,7 százalékos béremelést kaptak volna, valamint egy egyszeri ezer eurós bónuszt idén június végén.

A német vasúti teherforgalom mintegy ötödét bonyolítja le a DB – ez több mint napi 620 ezer tonna –, ezen felül naponta 5,5 millió utast szállít. Az előző leállások idején a német iparvállalatok szövetsége, a BDI azt közölte, hogy azok naponta akár 100 millió euró kárt is okoznak a német gazdaságnak.

A sztrájk eszkalálódásáért a vasúttársaság felelős – jelentette ki tegnap sajtóértekezletén a GDL vezetője, Claus Weselsky, aki szerint a DB maga se tudja, mit akar: a tárgyalásokon egy lépést tesz előre, kettőt hátra, így a szakszervezet hiába vesztegeti az idejét.

A német mozdonyvezetők munkabeszüntetése érinti a Budapest–Prága–Berlin/Hamburg viszonylatban közlekedő közvetlen nemzetközi vonatokat is. Más nemzetközi összeköttetésekben és a németországi belföldiˇ ˇvonatközlekedésben is járatkimaradásokkal, rövidülésekkel, lemondásokkal, késésekkel kell számolni – tájékoztatta lapunkat a MÁV. A héten Drezda és Berlin között mindkét irányban vonatpótló autóbuszok szállítják majd az utasokat a Keletiből induló Metropol EN-vonatok, a Jeszenszky János EuroCity (EC), a Porta Bohemica EC és a Hungária EC vonalán. Menetrend szerint közlekedik viszont az összes Budapest-Keleti–München Hbf–Budapest-Keleti viszonylatú, valamint a Münchenből Bécsbe közlekedő Railjet és a Kálmán Imre EN vonat.

Az utasok lemondhatnak a Németországba, illetve az országon keresztül haladó utazásokról. A Magyarországon váltott jegyeket, az ülőhelyjegyeket, illetve a helybiztosításokat kezelési költség levonása nélkül visszatérítik, vagy a menetjegyet más időpontra érvényesítik.

Akik nem mondanak le az utazásról, azoknak a MÁV azt javasolja, hogy gondoskodjanak jegyeik záradékolásáról. A visszatérítést az utasok Németország ezzel megbízott jegykiadó helyein – általában a nemzetközi pénztáraknál – kérhetik.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.