– Hogyan látja a felhőhasználat globális elterjedését? Mi a véleménye Magyarország elhelyezkedéséről ebben a rangsorban?
– A felhőalapú megoldások nagyon gyorsan terjednek világszerte, ám azt látni kell, hogy Magyarországon a penetráció jelentősen elmarad a nyugat-európai átlagtól. Az Eurostat adatai szerint a magyarországi cégek mindössze 8 százaléka használ felhő alapú megoldásokat, míg az uniós átlag 20 százalék feletti, a legfejlettebb országokban a 40 százalékot is közelíti a penetráció. Az Informatikai Vállalkozások Szövetségével (IVSZ) közösen végzett kutatásunk alapán a magyar cégek üzletfejlesztési vezetőinek fele nincs azzal tisztában, hogy a vállalat mennyit költ informatikára. Mindez azt mutatja, hogy még nagyon komoly erőfeszítéseket kell tennünk a vállalkozások tudatosságának növelése érdekében. A vállalatoknak pedig meg kell érteniük, hogy ma már mobil- és felhőorientált módon működik a világ; ebben a folyamatban a Microsoft vezető szerepet kíván játszani.
– A nagyvállalati penetrációról mi a véleménye, és ebben a szektorban mit mutatnak a kutatási adatok?
– A nagyvállalatoknál a felhő alapú szolgáltatások kapcsán a biztonság és a jogszabályi megfelelés a kiemelt szempont. A Microsoft Magyarországon is keresi a kapcsolatot a nagyvállalatokkal: az informatikai, a pénzügyi, a közműsszektorban, illetve az iparban is együttműködünk már meghatározó szereplőkkel. Ezzel együtt itt is igaz, hogy a magyar cégek lemaradásban vannak a felhő alapú szolgáltatások terén, noha azok révén a versenyképességük, termelékenységük, vállalati értékük bizonyíthatóan nő: az említett felmérésben a megkérdezettek 60 százaléka úgy látja, hogy a felhővel kapcsolatos ismeretei nem kielégítőek.
– A felhő alapú szolgáltatásoknál az egyik kulcskérdés a biztonság. Mitől válik biztonságossá egy felhőszolgáltató, és mivel tudják ezt alátámasztani?
– A Microsoft által nyújtott megoldások a legbiztonságosabbak közé tartoznak a világon: ez nem csak nekünk fontos, hanem az ügyfeleinknek is, hiszen így tudják bizalommal használni szolgáltatásainkat. Öt vállalást alkalmaz a Microsoft: az első – és ez csak nálunk van így –, hogy az ügyfél maga választhatja meg, mely adatokat tart magánál és melyek azok, amelyeket a felhőben tárol. A második, hogy az általunk nyújtott online szolgáltatások mindenben megfelelnek az EU adatvédelmi előírásainak. A harmadik, hogy – szintén egyedüli szolgáltatóként – bevezettük az ISO 27001-es és 27018-as szabványt is, amely a felhőben tárolt adatok biztonságát szavatolja a külső támadásokkal szemben. A negyedik vállalásunk az EU szabályozásával való teljes összhang. Az ötödik pedig az átláthatóság: ez nem csak azt jelenti, hogy a szolgáltatásainkat transzparensen mutatjuk be, hanem azt is, hogy Brüsszelben átláthatósági központot hoztunk létre, ahol folyamatosan figyelemmel tudják kísérni a működésünket.
– A kelet-európai régióban milyenek a növekedési esélyek a következő két-három évben?
– Meggyőződésem, hogy ezeken a piacokon – így Magyarországon is – nagyon gyors növekedés következhet az előttünk álló években. A kelet-európai régió lemaradása, az alacsony penetráció miatt ezeken a piacokon technológiai ugrásra lehet számítani: az új megoldások bevezetése jóval gyorsabban történhet meg, így rövid idő alatt csökkenhet a különbség a fejlettebb régiókhoz viszonyítva. Magyarországon csaknem egymillió kis- és középvállalkozás működik, amelyek jelentősen csökkenthetik a költségeiket, és növelhetik versenyképességüket, hatékonyságukat a felhő alkalmazásával. Nekünk az a dolgunk, hogy kihasználjuk ezeket a lehetőségeket.
– Mekkora a verseny a felhő szolgáltatások piacán, és hogyan változhat ez a jövőben?
– A verseny erős, ám a Microsoft stratégiája egyértelmű ezen a piacon. Egyrészt mi nem kereskedünk adatokkal, másrészt nem vagyunk kizárólag lakossági fókuszú vállalat, harmadrészt pedig nem vagyunk készülékgyártók sem. A Microsoft tehát tisztán technológiai vállalat, amelynek az a feladata, hogy megoldja a felhasználók problémáit, és maximálisan kiszolgálja igényeit: ennek érdekében szoftvereket fejlesztünk, és intelligens felhő alapú megoldásokat kínálunk, ez jelenti a mi alaptevékenységünket. A stratégiánk sikerét jól mutatja, hogy az első negyedévben 6,5 milliárd dolláros profitot produkáltunk, úgy, hogy a felhő alapú megoldásainkat használó vállalatok száma mára meghaladja a 20 milliót.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.