Megdöbbentő ütemben gyarapodik az Uber elkölthető pénzállománya, a fuvarrendelő mobilalkalmazást működtető cég néhány héten belül hárommilliárd dollárnyi forráshoz juthat. A The Wall Street Journal információi szerint a társaság közel áll ahhoz, hogy lezárjon egy hitelkeret-megállapodást több bankkal. Az eredeti tervek szerint nagyjából egymilliárd dollárt szeretett volna a vállalat, a sikerek hatására azonban több pénzintézet is jelezte, hogy szívesen beszállna a cég finanszírozásába, így az összeg az üzleti lap értesülései szerint kétmilliárd dollárra nőtt. A forrást biztosító társaságok között van a Morgan Stanley, a Bank of America, a Barclays, a Deutsche Bank és a Goldman Sachs Group is.
Ezzel még nem ér véget az Uber erősítése, a The Wall Street Journal ugyanis úgy tudja, hogy a végéhez közeledik egy újabb befektetési kör is, amelynek keretében egymilliárd dollárt kaphat a vállalat. A helyzet érdekessége, hogy a befektetői csoportot a kínai Hillhouse Capital Group vezeti. Ez az alapkezelő korábban már adott pénzt a kínai fuvarrendelő piacot jelenleg uraló Didi Kuaidinek is.
A Hillhouse nem az első befektetője az Ubernek a távol-keleti országból – korábban már a legnépszerűbb helyi keresőt működtető Baidu is beszállt a cégbe –, megjelenése azonban jelzi, hogy melyik piacra összpontosít a következő évben a társaság. „Kína az első számú prioritás az Uber számára, és a társaság már naponta csaknem egymillió fuvart bonyolít le az országban” – írta egy a befektetőknek szóló, közelmúltban nyilvánosságra került levélben Travis Kalanick, a vállalat társalapítója és vezetője. A cég jelenleg 11 kínai nagyvárosban van jelen, de a tervek szerint egy éven belül további 50 településen jelennének meg. Persze globálisan is terjeszkedne a cég, és rövid időn belül a jelenlegi 300 duplájára növelnék azon városok számát, ahol elérhető a szolgáltatása.
Ennek ellenére nincs könnyű helyzetben a cég, a taxizást alapjaiban felforgató koncepciója miatt ugyanis számos országban kemény jogi harcra kényszerül. A társaságra rászálltak a hazai hatóságok is, a NAV is ellenőrizte a sofőröket. Az Uber az Origo beszámolója szerint már eljuttatta javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak arról, hogyan lehetne átalakítani a szabályozást a helyzet rendezésére.
Egyre több elemző véli úgy, hogy a forrásbevonások nem csupán a terjeszkedést, illetve a jogi eljárások miatt várható fizetési kötelezettségek teljesítését szolgálják, hanem már az Uber tőzsdei megjelenését készítik elő. Becslések szerint ha megvalósul az újabb, egymilliárd dolláros befektetés, a cég piaci értéke elérheti az ötvenmilliárd dollárt. Azon túl, hogy jelenleg a világ legértékesebb startupjának számít a vállalkozás, ezzel az összeggel az eddigi legdrágább tőzsdére lépő technikai vállalkozás lehet.
Térképet is készítenének
Az új forrásokból felvásárlásokat is tervez az Uber, a társaság a hírek szerint bejelentkezett a Nokia térkép üzletágára, akár 3 milliárd dollárt is hajlandó lenne fizetni érte. Nem lesz azonban könnyű dolga a cégnek, hiszen jelentős riválisokkal kell megküzdenie. Így például a navigációs rendszereket fejlesztő kínai Navinfo, valamint az Audi, a BMW és a Daimler alkotta konzorcium is szívesen vinné a részleget. A finn cég sajtóinformációk szerint a német autógyártókat preferálná, könnyen meglehet azonban , hogy az érintett társaságok sokallják majd a remélt négymilliárd dollárt. A Nokia térkép üzletága korábbi becslések szerint mintegy kétmilliárd dollárt ér.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.