BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jogalkotás már készül az intelligens közlekedési korszakra

Úgy tűnik, a jogalkotók ezúttal megelőzték korukat, vagyis azt az időszakot, amikor már forgalomban lesz az egységes elektronikus kártya, amellyel akár vasúti, villamos- vagy Volán-jegyet is lehet majd váltani.

 Ezt megelőlegezve, az augusztus 1-jén hatályba lépő személyszállítási törvény módosítása már rendelkezik a közlekedési kártya kibocsátásának előírásairól, és a jogszabály szerint az utazási kedvezmény igénybevétele a kártya kiváltásához köthető.

Veres Mihály, a Nemzeti Mobilfizetési Zrt. vezérigazgatója néhány hete azt mondta, hogy a különböző műhelyekben folyik az elektronikus jegyrendszer fejlesztése, és a tervek szerint 2017 végétől már a Nemzeti Mobilfizetési Rendszeren keresztül megválthatóak lesznek a vonatra, a Volán és a BKK járataira szóló jegyek is.

A módosított jogszabály szerint azoknak a szolgáltatóknak sem kell még másfél évet várniuk, akik korábban lépnének, vagyis már 2017 előtt bevezetnék a közlekedési kártyát. Az egyes szolgáltatók addig is kibocsáthatnak kizárólag a saját rendszerükben használatos kártyát, ezek azonban nem teszik lehetővé az átjárhatóságot.

A majdani egyetlen közösségi közlekedési kártyával az utasok jogosultságot vásárolhatnak olyan utazásokra, amelyeket csak többféle eszköz igénybevételével lehet megtenni – ilyen például a Győr–Budapest–Mátraháza-útvonal –, a díjat egyszerre, ugyanannál a jegypénztárnál fizetve meg a MÁV, a BKV és a Volánok járműveire.

Az új kártyát az elektronikus közösségi közlekedési jegyrendszerekkel egy időben vezetik majd be. A tervek szerint a bevezetést követő első két-három évben évi 500 ezer–1 millió kártya kibocsátása vagy rendszerbe kapcsolása várható – tájékoztatott a fejlesztési tárca. A tényleges mennyiség nagymértékben függ attól, hogy az egyes szolgáltatók milyen ütemben vezetik be az elektronikus jegyrendszert.

Az elektronikus közlekedési kártya becsült bekerülési ára 800–1000 forint, ezenfelül logisztikai és postaköltségek merülhetnek még fel. Az egyéb kártyák rendszerbe kapcsolása esetén sem az utasnak, sem a szolgáltatónak nem kell többletkiadással számolnia. A kártyák használata, érvényesítésének és ellenőrzésének rendszere az egyes közösségi közlekedési szolgáltatások sajátosságai alapján eltérő is lehet. A kártyát az ellenőrnek nyilván be kell mutatni, hiszen csak így tud meggyőződni arról, hogy az utas érvényes utazási jogosultsággal rendelkezik-e.

Az elektronikus kártya az államnak is hasznos lesz. A kormányzat a központi költségvetésből tételes elszámolás alapján kívánja fedezni a közösségi közlekedési szolgáltatók szociálpolitikai menetdíjtámogatásait és bevétellel nem fedezett költségeit. Ennek érdekében az elektronikus jegyrendszerek esetében az állam által biztosított és finanszírozott, személyhez köthető utazási kedvezményt a jövőben közhiteles adatokkal megszemélyesített kártyával lehet majd igénybe venni – közölte a fejlesztési tárca.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.