A svájci Stadler Bussnang AG a jövő év végéig 21 elővárosi villamos motorvonatot szállít a MÁV-Start Zrt.-nek. Az első jármű már ez év októberében megérkezik, az utolsó 2016 decemberéig. Az erről szóló megállapodást tegnap írták alá. Egy vonat ára 5,788 millió euró, így a teljes tétel mintegy 121,5 millió euróba, vagyis közel 38 milliárd forintba kerül. A beszerzés 100 százalékban uniós forrásból valósul meg, de mivel a pénz két forrásból (KOP és IKOP) származik, a szállításra vonatkozó tendert is két tételre, egy 6 és egy 15 járművesre írta ki a hazai állami vasúti személyszállító társaság.
Az alacsonypadlós, hatékony energiafelhasználású, légkondicionált, wifivel ellátott, óránként 162 kilométer megtételére képes, GPS-vezérelt és az európai ETCS2 vonatbefolyásoló rendszerrel is felszerelt FLIRT-ök a fővárosi elővárosi vonalakon közlekednek majd. A fejlesztéstől Zaránd György, a MÁV-Start vezérigazgatója további bevételnövekedést vár. Mint a tegnapi tájékoztatón elmondta, a társaság forgalmának egyharmada a budapesti elővárosi forgalomban keletkezik. A főváros pályaudvaraira 11 vonal fut be, ezeket évente 58 millió utas használja, az összes utas 54 százaléka. A Budapest környéki forgalomban az új FLIRT-ökkel leváltott vonatok átkerülnek a vidéki elővárosi vonalakra, amelyekről így kiselejtezhetők a legrosszabb állapotú járművek. „Vidéken most a miskolci elővárosi vonatokat cseréljük újabbakra, de odakerül a használtan vett 55 ausztriai szerelvény is, a felújításuk után” – válaszolt Zaránd György a Világgazdaságnak.
A MÁV-Start tovább bővítené a járműparkját, e célból már dolgozik azon a jövőre kiírandó tenderen, amely nagy kapacitású vonatok beszerzésére vonatkozna. A korábbi elképzelések ismeretében nem kizárt, hogy emeletes vonatokat szeretne venni a társaság.
A gyártó Stadler tízéves magyarországi jelenléte összekapcsolódik az első, itteni tendergyőzelmével, amelyben vállalta, hogy kialakít egy helyi karbantartói bázist is. Emellett elindított egy sokkal nagyobb beruházást is: Szolnokon alumíniumkocsitest-gyártó üzemet épített. „A Stadler eddig 16-17 milliárd forintnyi beruházást hajtott végre az országban, osztalékot sohasem vett ki” – közölte Dunai Zoltán, a svájci cég magyarországi országigazgatója. Elmondta, hogy a szolnoki bázis mérete és tevékenységi köre is nőtt az évek során. Legutóbb forgóváz-karbantartó üzemmel gazdagodott, most pedig már magát a forgóvázgyártást telepítik oda. A mostani megrendelés alapján készülő vonatok forgóváza már szolnoki lesz. A Stadler-csoport Magyarországon évi 18 milliárd forint termelési értéket állít elő, ennek körülbelül a 80 százaléka export.
A mostani pályázaton a legjobb ajánlatot beadott Stadler korábban már korábban is megnyert MÁV-pályázatokat. A legutolsó szerződésében vállalt vonatok leszállításával így hamarosan 102 FLIRT fut a hazai síneken, ez a szám az év végére 108-ra nőtt a tegnapi szerződés alapján még ebben az évben átadandókkal, 2016 végére pedig 123-ra. Ez a 123 vonat összekapcsolva mintegy 10 kilométer hosszú lenne Dunai Zoltán szerint. Éppen ekkora a távolság a MÁV Istvántelki Főműhelye és a Dunakeszi Járműjavító között, az előbbiben folyik majd az új FLIRT-ök karbantartásának egy része.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.