Stílszerűen éppen egy Uberben utazott a szerdán startoló magyar gasztro-Uber egyik ötletgazdája, amikor utolértük. A Yummber néven futó kezdeményezés lényege, hogy egy online platform segítségével összehozza az otthon főzőket és a közelben tartózkodó éhes embereket – a nap 24 órájában.
Azok, akik szakácsként regisztrálnak a Yummberbe, a menüt – ez akár két adag töltött káposzta is lehet, ami a vasárnapi ebédből megmaradt – az általuk megszabott áron legkésőbb az aktuális napon tölthetik fel a rendszerbe. Aztán csak várniuk kell, hogy akad-e jelentkező a főztjükre a szintén általuk megszabott étkezési sávban. A Yummber jelzi, hogy mikor, hány fő érkezne, és a szakács ekkor még mindig dönthet úgy: az illető(ke)t profiljuk vagy értékelési pontszámuk alapján inkább mégsem engedi be a lakásába. Az ő kiléte és lakhelye csak akkor derül ki, ha elfogadta a vendégek jelentkezését. Az érkezők aktuális tartózkodási helye is nyomon követhető.
Az ételért járó fizetséget közvetlenül fogyasztás után a vendég által megadott bankkártyáról vonja le a rendszer. A vendéglátók keresetüket hetente, a következő csütörtökön kapják meg az összesített elszámolással együtt. A Yummber akkor is kifizeti a regisztrált „konyhásokat”, ha valami miatt az eredetileg megszabott árat nem tudják azonnal a felhasználóra terhelni. Elszámolórendszerük a Barion, egy hiteles EU-engedélyekkel rendelkező nemzetközi pénzügyi szolgáltató.
„Országszerte 760-an jelentkeztek eddig, ennél azonban a lemorzsolódás miatt minden bizonnyal kevesebb lesz az állandó yummberezők száma, de nem is az a cél, hogy több ezren csatlakozzanak” – mondta a Világgazdaságnak Kalmár Péter, a projekt egyik ötletgazdája. Szerinte a próbálkozás a kifejezetten extrovertált, és az extrém helyzetekre nyitott embereket célozza, hiszen mindenki más kifejezetten ódzkodna az ötlettől, hogy idegeneket szolgáljon ki a lakásában, vagy ismeretlen emberek főztjét egye azok konyhájában.
„Nem vagyok vállalkozó, show-nak tekintem a Yummbert. A piac dönti majd el, szüksége van-e erre a szolgáltatásra. Mindenesetre heteken belül szerződünk egy magyar kockázatitőke-befektetési alappal, amely fantáziát lát az ötletünkben, ezért pénzzel is mögénk áll” – tette hozzá Kalmár Péter. A Yummber 15-20 százalékos jutalékkal dolgozik, a jó értékelést kapó szakácsok kevesebbet fizetnek majd. Az árszabás azonban teljesen szabad, meg lehet hirdetni lecsót 5000 forintért, és kék homárt 500 forintért, a Yummber nem szól bele.
Honlapjukon mindenesetre azt ajánlják a csatlakozóknak, eleinte csak annyi ételt készítsenek, mintha magukra vagy a családjukra, barátaikra főznének bőségesen. Ha minden ételt kiárusítottak, legfeljebb pizzát rendelnek. Az elején nem érdemes erőn felül áldozni a projektre. Ami az adóügyi és egyéb előírásokat illeti, Kalmár Péter szerint érdemes végigolvasni a jogi és számviteli szakembereik által összeállított tudnivalókat, de ők senkit nem fognak kötelezni arra, hogy eleget tegyenek például a lakáséttermekre vonatkozó bejelentési kötelezettségnek.
„Mi csak a rendszert üzemeltetjük, ami összehozza a keresletet és a kínálatot. Ahhoz nem kell engedély, ha az ember a családjára vagy a barátaira, ismerőseire főz. Mi is egy ilyen nagy családnak számítunk. Valójában a közösségi gazdaság vagy sharing economy az egész világon a szürkezónába tartozik. A kormányzatok, szabályozószervek és ellenőrző hatóságok most próbálják valamiféle mederbe terelni ezeket a próbálkozásokat” – véli Kalmár Péter, aki a Yummbert működtető, Luxembourgban bejegyzett IG Monde Investment S. A. egyik tulajdonosa. A Yummber egyébként hamarosan Bangkokban, Bukarestben, Buenos Airesben is startol. Az ötletgazdák a Facebookot, saját kapcsolatrendszerüket és a szájról szájra terjedő hírek erejét felhasználva találtak partnereket világszerte.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.