Megindult egy felfelé vezető pályán a Budapesti Közlekedési Zrt. (BKV), amely idén az első fél évben nemcsak a bevételét gyarapította, de az üzemi eredményén is javítani tudott.
Idén az első hat hónapban a BKV Zrt. üzemi szintű bevétele 71,235 milliárd forint volt, ami hat százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakit – válaszolta a Világgazdaságnak a BKV. – A BKV társaság üzemi szintű ráfordításainak értéke idén az év első felében összesen 71,119 milliárd forint volt – közölte a cég, amely ugyanakkor nem részletezte, hogy mi áll a bázishoz képesti 4,6 százalékos emelkedést mögött.
Ezt a tételt viszont alapvetően a személyi, illetve az anyagi ráfordítások befolyásolják: információink szerint pedig ez utóbbinak volt szerepe a változásban, mégpedig az M4-es metró működési költségei emelték meg a ráfordításokat.
Mindenesetre – az aktivált saját teljesítményt is figyelembe véve – a BKV Zrt. egymilliárd forintot meghaladó üzemi eredményt ért el az év első hat hónapjában, ami 254 millió forintos növekedést mutat az előző évhez képest. A társaság adózás előtti eredménye pedig kiugróan magas: ezt persze nagymértékben befolyásolta az adósságkonszolidáció, amelynek hatására a BKV 2015 első fél évét közel 53 milliárd forint adózás előtti eredménnyel zárta. Az adósságkonszolidációval a BKV Zrt.-nek a korábbi időszakokban felhalmozott hitelállománya megszűnt, ami jelentős mértékben hozzájárul a gazdálkodási és likviditási egyensúly fenntartásához – legalábbis erre számít a közlekedési társaság.
A főváros vélhetően megörült a BKV első félévi száminak, de az önkormányzat továbbra is takarékos gazdálkodást vár a közlekedési társaságtól. Az elmúlt években több tízmilliárdos megtakarítást hoztak a BKV ráfordításcsökkentő, hatékonyságjavító intézkedései. Ennek folytatása továbbra is feladat. Mára kialakult a rendszer, amelyben a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. mint megrendelő szervezet szigorú és részletekbe menő költségkontrollt gyakorol a BKV felett.
A BKV jegyárbevételei az elmúlt években 10 milliárd forinttal nőttek, de így is csak a működés 33-36 százalékát fedezik, az éves működési költség mintegy 145 milliárd forint. A közlekedési társaság a 2012-től 2015-ig terjedő időszakban összességében több mint 60 milliárd forintot takarított meg hatékonyságjavító intézkedéseivel, üzemi eredménye 2010-től pozitív, 2014-ben pedig már 246 millió forint adózás előtti eredményt mutat. Mindeközben a cég adósságállománya már a hitelek kormányzati átvállalása előtt is lassan, de folyamatosan csökkent.
A BKV helyzete tehát bár nem könnyű, de nem kilátástalan: a cégbírósági adatokból biztató kép rajzolódik ki. A társaságcsoportnak ugyanis nincs öt éven túli kötelezettsége – derül ki a konszolidált adatokból. Ezek szerint a csoport üzemi eredménye is pozitív, sőt 2014-ben ha minimális mértékben is, de növekedett, miközben az adózott, illetve a mérleg szerinti eredménye továbbra is a negatív tartományban volt tavaly, de javult.
A BKV hosszú távú finanszírozása azonban egyelőre nem megoldott, de rövid távon is vannak bizonytalanságok. A cég idei működéséhez még 15 milliárd forint hiányzik. Ezt valamilyen forrásból elő kell teremteni. A 10-15 milliárd forintos lyuk egyébként nem új keletű jelenség, ekkora mínusz minden évben „benne van” a tervekben, de korábban fővárosi vagy állami forrásból sikerült betömni a rést. Vélhetően most is valami hasonló megoldás születik majd. Az pedig, hogy miként oldódik meg a BKV hosszú távú finanszírozása, továbbra is kérdés. Ennek kapcsán a főváros pedig azt fejtegette, hogy a közösségi közlekedés sehol a világon nem önfenntartó, tehát ezt a közfeladatot részben közpénzből kell finanszírozni. Ebben korábban is és napjainkban is szerepet vállal az állam, bár csökkenő mértékben: a BKV 2016-ban 40 milliárd forintot, 2017-ben 37 milliárdot, 2018-ban pedig 33 milliárdot kap a büdzséből. A távolabbi jövőről pedig még folynak a tárgyalások a főváros és az önkormányzat között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.