BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kevéssé tud hatni a terror

Fokozatosan rövidül a nyári turisztikai szezon, és a magyarok közül is egyre többen fogadják el, hogy aki nem akar lemondani az ismeretlen városok, kultúrák felfedezéséről, ma már sehol nem lehet százszázalékos biztonságban. A merényletek átrendezték a piacot, de a múlt heti bangkoki robbantás vélhetően már nem lesz érdemi hatással a téli foglalási dömpingre.

Egyelőre korai lenne megítélni az idei turisztikai főszezon eredményeit, hiszen sok múlik augusztus utolsó két hetén és a kora őszi időszakon, az azonban biztos, hogy a célországok listáján Horvátország mellett Görögország és Törökország található az élen a Magyar Utazási Irodák Szövetségének (MUISZ) információi szerint. „Ez a három ország évek óta a magyar turisták kedvence, általában felváltva vezetik a népszerűségi rangsort.

A korábbi évekhez hasonlóan jó forgalmat bonyolított ebben az évben Bulgária is, amely elsősorban a tunéziai merényletek miatt lépett előbbre” – mondta lapunknak Molnár Judit, a szervezet alelnöke.
Várhatóan a téli szezonra nem lesz majd érdemi hatása a múlt hét eleji bangkoki robbantásnak, amely húsz halálos áldozatot követelt. „A foglalások a thaiföldi túrákra decemberben kezdődnek, addigra vélhetően ez a szomorú eset már nem fogja befolyásolni az utazni vágyók döntését” – tette hozzá Molnár Judit, aki szerint az egzotikus célországok között egyértelműen Thaiföld a magyarok favoritja.

Ami a terrortámadásokat és merényleteket illeti, az utazási irodákban az elmúlt hónapokban azt tapasztalják, hogy egyre többen vélik úgy: ma már sehol nem lehetnek százszázalékos biztonságban, még Nyugat-Európában sem, ennek ellenére nem hajlandóak lemondani az ismeretlen városok, kultúrák felfedezéséről.

„Bár az előfoglalási szezonban megduplázódott a befizetők száma tavalyhoz képest, az évet összességében valószínűleg árbevétel-csökkenéssel zárjuk majd, mégpedig elsősorban a tunéziai merényletek miatt. Törökországba ugyanakkor irodánk szervezésében kétszer annyi utas utazott, mint tavaly” – tudtuk meg Füri Mihálynétól, a Kartago Tours ügyvezető igazgatójától. Már éppen visszatért volna a bizalom az észak-afrikai ország iránt a márciusban a Bardo Múzeumban történt merénylet után, amikor következett a szúszai tengerparti mészárlás. Ez újra szinte lenullázta a piacot.

Az elmúlt hetekben ugyan már 60-70 százalékos foglaltsággal közlekedik az egyetlen megmaradt tunéziai charterjárat, azaz a történtek ellenére egyre többen döntenek az olcsó nyaralás mellett, októberben az elmúlt években megszokott heti 3-4 repülőgépből idén mégis csak egy közlekedik majd.
„Görögország lehetett volna a szezon nyertese, de az ottani gazdasági válságról szóló folyamatos híradások visszafogták némileg a keresletet, így végül Törökország profitált a Földközi-tenger mellett található országok gazdasági-társadalmi nehézségeiből, legalábbis ami a magyar kiutazókat illeti, és ez várható szeptemberben is” – mondta a Világgazdaságnak a Kartago Tours ügyvezetője.

Az elsősorban az arab célországokra specializálódott utaztató cégnél jól fogytak a mallorcai nyaralások, és jövőre megerősítik majd bolgár, horvát lábukat is. Spanyolország viszont túl drága a hazai közönségnek, ezért a Pireneusi-félszigeten található országba a közeljövőben sem indít majd lényegesen több járatot és utat a Kartago.

Tapasztalataik szerint egyébként 2015-ben sok család maradt itthon – részben a jó idő, részben a biztonsági kockázatok, részben pedig költségtakarékosság miatt –, és a nyári főszezon évek óta egyre rövidebb, most körülbelül június 15-től szeptember 1-jéig tart. Időjárás függvényében azonban ősszel is sokan utazhatnak Törökországba és a görög szigetekre, de Füri Mihályné szinte biztos abban, hogy erősen érezteti majd hatását az Egyiptomból és Tunéziából elmaradó magyarok növekvő száma.

A Neckermann-nál a terveknek megfelelően alakul a szezon. „Szinte minden célországukban növekedni tudtunk. A legtöbben Görögországban nyaraltak, és bár ez nem kis feladatot jelentett a mentőcsomaggal kapcsolatos krízis hetei alatt, a naprakész információknak köszönhetően, amelyekkel munkatársaink ellátták a turistákat, a bizalom nem ingott meg az ország iránt” – tudtuk meg Kálmán Pétertől, a NUR Neckermann-utazás Szolgáltató Kft. marketingvezetőjétől, aki elmondta azt is: a tavalyi erőteljes növekedés után Törökország tovább javította pozícióját az eladásokban.

Ami az őszi szezont illeti, az a magyar közönség számára még mindig nem megszokott utazási időszak, pedig szeptemberben a legtöbb mediterrán országban még meleg a tenger, 30 fok felett van a nappali hőmérséklet, és kevesebb a turista, mint júliusban vagy augusztusban. Az akcióknak köszönhetően pedig akár két hetet is eltölthetnek a pihenni vágyók annyi pénzből, amennyiből augusztusban csak egyet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.