Mint a Világgazdaság érdeklődésére közölték: a végleges versenyképességi koncepción még dolgoznak, a kész anyagot szeptember 22-én, a Magyar Vasút 2015 konferencián ismertetik. A koncepciónak két apropója van. Egyfelől az, hogy az elmúlt egy évben jelentősen megváltozott a hazai vasutat érintő szabályozási környezet (például a vasúti törvény, képzési rendelet nyomán), másfelől pedig, hogy az Európai Uniós meghatározó érdek-képviseleti szervezetei (az UIC és a CER) ettől az évtől dolgozzák ki az európai vasúti árufuvarozói stratégiát. Ebben a munkában a Hungrail fogja képviselni a közép-európai vasúti érdekeket.
A koncepció előzménye az is, hogy Wáberer György, a közúti fuvarozók egyesületének elnöke (miniszterelnöki megbízott) nemrég megfogalmazta a logisztikai ágazat versenyképességének érdekében hozandó intézkedéseket. Csomagját a kormány augusztus 7-én tárgyalta, majd 16 pontos kormányhatározatban rögzítette végrehajtásának részleteit. Javaslatainak többségéhez örömmel csatlakoznának a hazai vasúti árufuvarozásban érdekelt cégek is, mivel azok alágazat-semleges végrehajtásával minden magyarországi logisztikai szolgáltató jól járna.
A Hungrail csomagjának egyik fontos eleme – Wáberer György kamionsofőr-képzési tervéhez hasonlóan – a vasúti járművezető-hiány feloldása. Mint a szervezetnél a Világgazdasággal közölték, mintegy 10 százalékkal kevesebb mozdonyvezető van az országban, mint kellene. Egy masiniszta kiképzése körülbelül ötmillió forintba kerül, és további hatalmas összegeket emészt fel a folyamatos továbbképzésük is. A vasútvállalatok ezért közel 250 mozdonyvezető kiképzéséhez szeretnének állami támogatást. Attól tartanak, hogy rendszerszinten fog problémát okozni, ha a mostani hiány továbbra is fennmarad, illetve nem csökken.
A szervezet fontosnak tartja, hogy a hatóságok a külföldi szolgáltatóknál is rendszeresen és következetesen ellenőrizzék a vonatkozó szigorú műszaki és munkáltatási szabályok betartását. A készülő koncepció szerint a büntetések – akárcsak a közúton – legyenek arányosak az elkövetett szabálysértéssel, és azt a hazai piaci szereplőkével megegyező hatékonysággal szedjék be. A verseny ugyanis erős: a magyarországi vasúthálózaton – akárcsak a közutakon – ma már számos külföldi szolgáltató tehervonata közlekedik, amelyektől a hozzáférés nem tagadható meg, ha eleget tesznek adminisztratív kötelezettségeiknek. Lobbizna az egyesülés a vasúti képzési rendszer felülvizsgálatáért is. Erről is készít javaslatot, ahogyan a mozdonyvezetők oktatási anyaga és tematikája felülvizsgálatának szempontjairól is.
A Hungrail szerint egyébként a magyarországi jogszabályok a kelleténél szigorúbban alkalmazzák az uniós rendeleteket, például a vonalismeret tekintetében. Ez jelentős extra tehertétel a munkáltatóknak és a munkavállalóknak is. Noha az európai vasúthálózat egybefüggő, a közlekedés keretfeltételeit mégis zömmel a nyugati országok érdekei szerint alakítják. Végül az uniós jogszabályalkotás területén a jelenleginél aktívabb részvételre volna szükség. A magyar álláspont következetes képviselete e téren is milliárdos költségtöbbletektől mentesíthetné a piaci szereplőket.
„Az általunk összeállított vasúti árufuvarozási versenyképességi koncepcióban megfogalmazott irányelvek és érdekérvényesítési tevékenységünk révén lehetőség lesz a magyar szempontok széles körű megjelenítésére az európai árufuvarozási stratégiában, másfelől ezen nemzetközi stratégia számunkra releváns elemei is megjelenhetnek majd a hazai piacra fókuszáló anyagban. Olyan javaslatokat fogunk az asztalra tenni, amelyek elfogadás és végrehajtás esetén javítják a vasúti ágazat és a vállalkozások helyzetét” – szögezték le a Világgazdaságnak.
A közúttal azonos könnyítések kellenének
A Hungrail szerint a vasúti árufuvarozás prioritása a közúti fuvarozással szemben nem sérül, ha a vasúti közlekedésben érdekelt vállalatok a közútihoz hasonló könnyítéseket kapnak a kormánytól. Tavaly több mint 50 millió tonna árut szállítottak vasúton hazánkban; a teljes vasúti ágazat bevételei több mint egy százalékát tették ki a GDP-nek. Magyarországon az elmúlt tíz évben több száz milliárd forint értékű vasúti fejlesztés valósult meg, nagyrészt uniós támogatásokból. Ezek hatékony kihasználásához fontos, hogy a vasúti szállítás a következő években is tovább növekedjen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.