Visszafogottan bár, de növekszik a lakossági jármű-finanszírozási piac a nagyobb szereplők beszámolói szerint, és jó esély mutatkozik arra, hogy az év egészében is sikerül bővülést elérni.
A lakossági jármű-finanszírozás kapcsán óvatosan optimisták a CIB Lízing szakértői az idei év kapcsán – közölték lapunkkal a társaságnál, hozzátéve, hogy az eddigi tapasztalatok alapján lassú a növekedés a piacon. A Merkantil Banknál pedig emlékezettek arra, hogy a gépjármű-finanszírozási piac az előző évhez képest 15 százalékkal növekedett, amihez kisebb részben ugyan, de a lakosság által igényelt gépjármű-finanszírozás is hozzájárult.
A cégek nyilatkozatai alapján mára a lakossági piacon is a lízing vált szinte egyeduralkodóvá: a CIB Lízingnél a szerződések túlnyomó többsége lízingfinanszírozás formájában valósul meg, a Merkantil Banknál és a Budapest Autónál pedig kizárólag lízinggel finanszírozzák a lakossági ügyfeleket. Bár a jelenlegi szabályozás szerint a jármű-finanszírozásban – pénzügyi lízingnél – 20 százalék a minimálisan előírt önerő, az átlag minden cégnél jóval magasabb ennél: a CIB Lízingnél 60, a Merkantilnál és a Budapest Autónál pedig 35-40 százalék a saját erő aránya. A használt járművek aránya viszont még mindig magas a lakossági piacon: a Merkantil Banknál a 70-75 százalékot is eléri, a CIB Lízingnél nagyjából kétharmados, míg a Budapest Autónál 50 százalék környékén mozog.
Az autóhiteleknél bejelentett – részleteiben még nem ismert – forintosítás lehetséges hatásait illetően viszont már vegyesen ítélik meg a helyzetet a piaci szereplők. A Merkantil Banknál arra mutattak rá: amíg nem fogadják el a forintosítási törvényt, addig nem lehet megbecsülni, hogy az milyen hatást fog gyakorolni a finanszírozás keresletének alakulására. A CIB Lízing szakértői szerint viszont az autóhitelek és a lízingszerződések forintosítása élénkítheti a piacot, ennek mértéke majd a forintosítás részleteit követően látható valójában, de az iránya alapvetően pozitív lehet. A Budapest Autónál viszont úgy látják, hogy a forintosítás inkább negatív irányban befolyásolhatja a piacot, mert növekedhetnek a futamidők.
A rendelkezésre álló statisztikai adatok alapján mindenesetre valóban nem a lakossági üzletág az, ami húzza a jármű-finanszírozási piacot. A jegybank adatai szerint gépjárműhitelből 11,16 milliárd forintnyit folyósítottak a háztartásoknak 2015 első hat hónapjában: ez ugyan majdnem 25 százalékkal magasabb az egy évvel korábbinál, mégis nem egészen kétmilliárdos kihelyezést jelent havi átlagban. Az első hat hónapban szép, 21 százalékos bővülést produkáló – autókat, motorkerékpárokat és kishaszonjárműveket tartalmazó – lízingpiaci területen belül is szerény a lakossági ügyfelek aránya, pedig a lízingcégek szerint pont az ő visszatérésük hiányzik igazán.
Kitart a növekedés a haszonjárműveknél
Júniusban 18,6 százalékkal nőtt az új haszongépjárművek európai értékesítése, 197 200-at adtak el – közölte az ACEA adatai alapján a Magyar Lízingszövetség. Ennek eredményeként januártól júniusig több mint 1,030 millió új haszongépjármű talált gazdára, ami 12,9 százalékkal több, mint az előző év azonos időszakában. Ez idő alatt Spanyolországban 36,8, az Egyesült Királyságban 21,8, Olaszországban 8,6, Németországban 4,6, Franciaországban pedig 1,6 százalékkal nőtt az eladás. Az ACEA adatai alapján Magyarországon 17,3 százalékos bővülést mértek 2015 első hat hónapjában, amely 10 945 eladott haszonjárművet jelentett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.