Bevételével és nyereségével is meglepte az elemzőket a Walt Disney a júniusban zárult három hónapban. A társaság 13,1 milliárd dolláros forgalmat ért el harmadik üzleti negyedévében, ami 5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, ugyanakkor 120 millió dollárral elmaradt attól, amit előzetesen vártak a cégtől.
Ez meghatározó szerepet játszott abban, hogy a világ legismertebb szórakoztatóipari vállalatának részvényei tegnap a kereskedés elején több mint 7 százalékot veszítettek értékükből. Az eredmények befektetői fogadtatása azért különös, mert a prognosztizáltnál kisebb bevétel főként az erős dollár hatásának tudható be. Ráadásul a profitot vizsgálva igen jó időszakot zárt a Disney, a 2,48 milliárd dolláros adózás utáni eredmény 11 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. Ez sorban a 17. olyan negyedév volt, amelyben az előzetes várakozásokat túlszárnyaló nyereségről számolt be a társaság.
A cég beszámolója alapján szinte valamennyi üzletág növekedni tudott az április–júniusi időszakban éves összevetésben. A legnagyobb fejlődést a filmgyártással foglalkozó Studio Entertainment részleg produkálta. Az üzletág kétmilliárd dollárral járult hozzá a harmadik üzleti negyedév bevételéhez, ami 13 százalékos növekedést jelentett az egy évvel korábbihoz képest.
Ebben meghatározó szerepet játszott a Bosszúállók: Ultron kora című film, ami május elején 187,8 millió dolláros nyitóhétvégével indított, május közepére már átlépte az egymilliárd dollárt az alkotás bevétele, a negyedévben pedig összesen 1,4 milliárd dollárt termelt.
A társaság legnagyobb üzletága a Media Networks, amely olyan csatornákat működtet, mint az ABC és az ESPN, illetve a Disney kábelhálózata 5,8 milliárd dolláros forgalmat ért el, ami 5 százalékos fejlődést jelentett éves összevetésben.
Ettől valamivel elmaradt a cég tematikus parkjait üzemeltető Parks and Resorts részleg növekedése, ez a szekció 4,1 milliárd dolláros bevétellel zárta az április–júniusi időszakot, ami 4 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit. A kisebb részlegek közül a Disney márkás termékek forgalmazása 954 millió dollárt, míg az interaktív megoldások – videojátékok – 208 millió dollárt hoztak.
Persze bőven akadnak olyan tényezők is, amelyek indokolják, hogy a befektetők nem fogadták kitörő örömmel az új üzleti adatokat. Egyrészt aggasztó jelenség, hogy folyamatosan csökken a fizetős tévészolgáltatásaik használóinak száma. Az ESPN esetében például a múlt év végén 94,6 millió előfizetővel számolhattak iparági adatok szerint, ami több mint négymilliós visszaesést jelentett 2012-höz képest. Emellett a cégnél azzal számolnak, hogy a korábban jelzettnél kisebb bevételre tesznek majd szert a kábelszolgáltatókkal kötött szerződéseknek köszönhetően. A másik nagy gondot az erős dollár jelenti.
A probléma nagyságát jól érzékelteti, hogy a következő üzleti évben 500 millió dollárral lehet kisebb az üzemi szintű eredménye az árfolyamhatás miatt. Az sem lehet túl megnyugtató a befektetők számára, hogy a tematikus szórakoztatóparkok esetében inkább az Egyesült Államokban találhatók teljesítenek jól, míg a világ többi részén található létesítmények esetében csökkent a nyereségesség.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.