A következő hónapokban a két új paksi atomerőműblokk építtetőjének elvárásairól egyeztetnek a szentpétervári Atomprojekt tervezőiroda szakemberei. „E műszaki és biztonsági szempontok nem különlegesek, nem térnek el a nemzetközi előírásoktól, de a magyar fél figyelembe veszi az amerikai normákat és a finnországi Hanhikivi-1 Atomerőművel kapcsolatos tapasztalatokat is” – közölte a Világgazdasággal Gennagyij Jersov, a mérnökiroda főmérnökhelyettese.
A beruházó megfontolásai akár a projekthez kapcsolódó tender eredményét is meghatározhatják. Egyrészt, mert első lépcsőben a magyar fél rostálja meg azokat, akik például turbinaszállításra pályáznának a Roszatomnál. Másrészt, mert Gennagyij Jersov válasza szerint „van néhány gyártó, amelyek közül a megrendelő választhat. Mi készek vagyunk a megfelelő turbinák közül bármelyiket beépíteni”. Ugyanez igaz az irányítási rendszerekre is.
A mostani egyeztetések egyik célja a kompromisszumkeresés, hiszen minél magasabb szintű a biztonság, annál drágább. Jó példa erre, hogy egy atomblokkot mekkora tömegű repülőgép rázuhanására kell felkészíteni. Korábban 5,7 ezer tonna volt az elvárás, de a New York-i ikertornyok elleni támadás óta célszerű felkészülni az üzemben lévő, legnagyobb utasszállítóra is, de tömegre vonatkozó előírás nincs. A magyar fél a kivédendő repülőgép- és helikoptertípusok olyan listáját adta át ez ügyben az orosz tervezőnek, amely hat méter vastag betonburok építését feltételezi. Ennek a megépítése technikailag nagy kihívás, a kiadás aranyárban lenne, és a vastagabb fal miatt a létesítmény sok más rendszerét is át kellene tervezni. A kínai Tianvan atomerőmű építtetői ezt úgy oldották meg, hogy beérték vékonyabb fallal, viszont a rossz útra térő repülőket légvédelmi rakétákkal várják.
A Roszatom javaslata szerint hűtőtornyot kellene építeni az új paksi blokkok számára, de mi maradunk a Duna-vizes hűtésnél. E célból majd vagy jó drágán ki kell szélesíteni és le kell mélyíteni a meglévő hűtővízcsatornát, és megerősíteni a partvonalát, vagy telepíteni egy vízkiemelő rendszert, amelynek a szivattyúi növelik az erőmű saját energiafelhasználását.
Hétfőn elhárult egy újabb akadály a két, egyenként 1200 megawattos blokk építése elől. Mint Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette, Paks II. kapacitásfenntartási szerződései – és azok műszaki tartalma is – teljesítik az Euratomnak a szerződésekre vonatkozó célkitűzéseit, erről az Európai Bizottság szeptember 7-én tájékoztatta a magyar kormányt. Amikor a kormány 2013-ban kérte Brüsszel jóváhagyását a beruházáshoz, az egyik feltétel éppen az említett elvárásoknak való megfelelés volt. A másik az, hogy a közbeszerzési eljárásoknál igazodjunk az uniós versenyjogi szabályokhoz. Az Európai Bizottság az aláírásával már hozzájárult, hogy Paks II. tartósan vásárolhasson fűtőanyagot az orosz eladótól.
Az Atomprojekt az elmúlt 10-15 évben hét olyan nyomott vizes, AES-2006 reaktorú atomerőművet tervezett, amelyeknek a reaktorai 60 éven át üzemképesek, meghosszabbítható az üzemidejűek, és 50 százalékos teljesítményig leszabályozhatók. Az említett repülők mellett más külső hatásoknak is ellenállnak: a nagy hó terhének, a tornádónak, az árvíznek, a külső robbanásnak és a földrengésnek. Egy esetleges baleset hatásai a kerítésen belül maradnak, a lakosságot legfeljebb 3 kilométeres sugarú körön belülről kell kitelepíteni. Elsőként a Kínában átadott két új blokkot látta el zónaolvadék-csapdával. Az Atomprojekt tervezte a világon az egyetlen működő és termelő gyorsneutronos reaktort.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.