BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egyeztetnek a paksi blokkokról

A két új paksi blokkot érintő biztonsági és műszaki kérdések soráról egyeztetnek hamarosan a szentpétervári Atomprojekt tervezőiroda szakemberei a hazai megbízókkal. Újabb brüsszeli akadály hárult el a projekt elől.

A következő hónapokban a két új paksi atomerőműblokk építtetőjének elvárásairól egyeztetnek a szentpétervári Atomprojekt tervezőiroda szakemberei. „E műszaki és biztonsági szempontok nem különlegesek, nem térnek el a nemzetközi előírásoktól, de a magyar fél figyelembe veszi az amerikai normákat és a finnországi Hanhikivi-1 Atomerőművel kapcsolatos tapasztalatokat is” – közölte a Világgazdasággal Gennagyij Jersov, a mérnökiroda főmérnökhelyettese.

A beruházó megfontolásai akár a projekthez kapcsolódó tender eredményét is meghatározhatják. Egyrészt, mert első lépcsőben a magyar fél rostálja meg azokat, akik például turbinaszállításra pályáznának a Roszatomnál. Másrészt, mert Gennagyij Jersov válasza szerint „van néhány gyártó, amelyek közül a megrendelő választhat. Mi készek vagyunk a megfelelő turbinák közül bármelyiket beépíteni”. Ugyanez igaz az irányítási rendszerekre is.

A mostani egyeztetések egyik célja a kompromisszumkeresés, hiszen minél magasabb szintű a biztonság, annál drágább. Jó példa erre, hogy egy atomblokkot mekkora tömegű repülőgép rázuhanására kell felkészíteni. Korábban 5,7 ezer tonna volt az elvárás, de a New York-i ikertornyok elleni támadás óta célszerű felkészülni az üzemben lévő, legnagyobb utasszállítóra is, de tömegre vonatkozó előírás nincs. A magyar fél a kivédendő repülőgép- és helikoptertípusok olyan listáját adta át ez ügyben az orosz tervezőnek, amely hat méter vastag betonburok építését feltételezi. Ennek a megépítése technikailag nagy kihívás, a kiadás aranyárban lenne, és a vastagabb fal miatt a létesítmény sok más rendszerét is át kellene tervezni. A kínai Tianvan atomerőmű építtetői ezt úgy oldották meg, hogy beérték vékonyabb fallal, viszont a rossz útra térő repülőket légvédelmi rakétákkal várják.

A Roszatom javaslata szerint hűtőtornyot kellene építeni az új paksi blokkok számára, de mi maradunk a Duna-vizes hűtésnél. E célból majd vagy jó drágán ki kell szélesíteni és le kell mélyíteni a meglévő hűtővízcsatornát, és megerősíteni a partvonalát, vagy telepíteni egy vízkiemelő rendszert, amelynek a szivattyúi növelik az erőmű saját energiafelhasználását.
Hétfőn elhárult egy újabb akadály a két, egyenként 1200 megawattos blokk építése elől. Mint Lázár János Miniszterelnökséget vezető miniszter bejelentette, Paks II. kapacitásfenntartási szerződései – és azok műszaki tartalma is – teljesítik az Euratomnak a szerződésekre vonatkozó célkitűzéseit, erről az Európai Bizottság szeptember 7-én tájékoztatta a magyar kormányt. Amikor a kormány 2013-ban kérte Brüsszel jóváhagyását a beruházáshoz, az egyik feltétel éppen az említett elvárásoknak való megfelelés volt. A másik az, hogy a közbeszerzési eljárásoknál igazodjunk az uniós versenyjogi szabályokhoz. Az Európai Bizottság az aláírásával már hozzájárult, hogy Paks II. tartósan vásárolhasson fűtőanyagot az orosz eladótól.

Az Atomprojekt az elmúlt 10-15 évben hét olyan nyomott vizes, AES-2006 reaktorú atomerőművet tervezett, amelyeknek a reaktorai 60 éven át üzemképesek, meghosszabbítható az üzemidejűek, és 50 százalékos teljesítményig leszabályozhatók. Az említett repülők mellett más külső hatásoknak is ellenállnak: a nagy hó terhének, a tornádónak, az árvíznek, a külső robbanásnak és a földrengésnek. Egy esetleges baleset hatásai a kerítésen belül maradnak, a lakosságot legfeljebb 3 kilométeres sugarú körön belülről kell kitelepíteni. Elsőként a Kínában átadott két új blokkot látta el zónaolvadék-csapdával. Az Atomprojekt tervezte a világon az egyetlen működő és termelő gyorsneutronos reaktort.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.