Több a mobil-előfizetés
A mobiltelefon-előfizetések száma 11,8 millió volt 2015 második negyedévének végén, az állomány egy év alatt 181 ezerrel (1,6 százalékkal) bővült. Ezen belül a havidíjas előfizetések száma tovább emelkedett, a tárgynegyedév végén meghaladta a 6,6 milliót, ez 5,0 százalékkal több, mint 2014 azonos időszakában. Ezzel szemben a feltöltőkártyás előfizetések száma 134 ezerrel, aránya pedig 1,8 százalékponttal csökkent. Annak ellenére, hogy a mobilpiac kezdi elérni a telítettséget, mégis növekszik az előfizetők száma. A KSH szerint a szolgáltatók közötti éles versenyt bizonyítja, hogy a szolgáltatók már nemcsak új ügyfelekre, hanem versenytársaik előfizetőinek megszerzésére is törekszenek.
A havidíjas előfizetések számának folyamatos növekedése a feltöltőkártyás előfizetésekkel szemben főként azzal magyarázható, hogy az új ügyfelek mellett az egy adott szolgáltatónál lévő feltöltőkártyás ügyfelek egy része is átvált szerződéses csomagra. Ezen szolgáltatások percdíjai sok esetben alacsonyabbak és adatforgalmat is biztosítanak a felhasználók számára.
A kombinált szolgáltatáscsomagok és a havidíjas előfizetések elterjedésével a mobil-adatelőfizetések száma is folyamatosan emelkedik. Az adatforgalom 2014 második negyedévéhez képest 44 százalékkal növekedett, 13,3 ezer terabyte volt. Az összes adatforgalom 67 százaléka 3G/UMTS2 rendszeren történő internetezésből származott. Az adatforgalom folyamatos növekedése a hálózati infrastruktúra fejlődésének és az internetképes hordozható technológiai eszközök elterjedésének az eredménye – derült ki a KSH jelentéséből.
Kevesebb az SMS
Egy év alatt a küldött SMS-ek száma 4,1, az MMS-eké 9,7 százalékkal csökkent, ami az okostelefonokon használható helyettesítő alkalmazások elterjedésével van összefüggésben.
A mobilhálózatból kezdeményezett 2,1 milliárd hívás lényegében stagnált a 2014 második negyedévéhez képest, míg a mobiltelefonálással töltött összes percidő (5,2 milliárd perc) 7,1 százalékkal bővült. A más hálózatokba történt hívások időtartama éves szinten 11, a saját hálózatba irányuló hívásoké 4,9 százalékkal növekedett. (Az elmúlt negyedévhez képest a legnagyobb részarányt [60 százalék] képviselő, saját hálózatba irányuló hívások időtartama 1,5, a más mobilhálózatokba történt hívásoké 4,9 százalékkal emelkedett.) Az egy mobil-előfizetésre jutó beszélgetések negyedéves száma (179 darab) 3 darabbal csökkent az előző év második negyedévihez képest, de 15 darabbal több volt, mint az előző negyedévében. A tárgyidőszak alatt egy előfizetésre átlagosan 437 percnyi beszélgetés jutott, ez naponta átlagosan 4,8 perc telefonálásnak felelt meg.
Az idei második negyedév végén a vezetékes fővonalak száma 3 millió 75 ezer darab volt, 2,9 százalékkal több az előző év azonos időszakinál. A VoIPhangcsatorna (kábeltelevíziós, illetve szélessávon megvalósuló helyhez kötött telefonszolgáltatás) vezetékes vonalszámon belüli részaránya 47 százalékra emelkedett, és 4,5 százalékponttal múlta felül az előző év azonos időszakit. Az ISDN-vonalak száma (360 ezer darab) 4,7 százalékkal csökkent egy év alatt. A tárgyidőszak végén a száz lakosra jutó vezetékes fővonalak száma 31 darab volt.
A vezetékes hálózatból indított hívások száma 7,4, időtartama pedig 5,9 százalékkal csökkent 2014 második negyedévéhez képest. A beszélgetések összesített idejének több mint harmada VoIP-alapú volt, e hívások részaránya az összes híváson belül 8,1 százalékponttal növekedett egy év alatt.
A vezetékes hívások 69 százalékát egyéni fővonalról indították. Az üzleti előfizetők által kezdeményezett hívások az összes beszélgetés 27 százalékát tették ki. A vezetékes telefonálással töltött percidő 86 százaléka egyéni, 14 százaléka üzleti hívás volt. Az egyéni előfizetők által indított hívások átlagos ideje (5,0 perc) 3,0 perccel meghaladta az üzleti fővonalról kezdeményezett beszélgetések időtartamát.
Hosszabb ideig telefonálunk, kevesebbszer
A gyakran díjmentes hálózaton belüli beszélgetést és jelentős ingyenes idősávot is tartalmazó csomagok elterjedése következtében az előfizetők kevesebbszer, de hosszabb ideig beszélgettek vezetékes telefonról (3,8 perc), mint mobiltelefonról (2,4 perc). A tárgyidőszakban az egy vonalra jutó beszélgetések száma (internethívások nélkül) 92 darab volt, 10-zel kevesebb, mint egy évvel korábban. A telefonbeszélgetésre fordított idő több mint egyhatodát tették ki a vezetékes telefonról indított hívások.
Az előzetes adatok alapján a megfigyelt távközlési szolgáltatók (internet, kábeltelevízió, telefon) távközlési tevékenységéből származó 2015 második negyedévi nettó árbevétele (204,9 milliárd forint) folyó áron 0,7 százalékkal több volt az előző év azonos időszakinál (203,4 milliárd forint). A vezetékes szolgáltatásból származó nettó árbevétel növekedése főként a hálózatfejlesztéseknek és a szolgáltatók által kínált kombinált csomagok népszerűbbé válásával magyarázható. A mobiltávközlési szolgáltatásból származó árbevétel 2014. második negyedévihez képest emelkedett, ami – az alacsony bázis mellett – az új piaci szereplők megjelenésével függött össze.
Dübörög az internetpiac
Az internetpiac dinamikus bővülése folytatódott, az előfizetések száma 2015. második negyedév végén megközelítette a 7,7 milliót, ami 13 százalékkal volt több a 2014 azonos időszakitól. A piac egyre inkább koncentrálódik: az előfizetések több mint 93 százalékát 7 szolgáltató biztosítja.
A vizsgált időszakban az internet-előfizetések 81 százaléka volt egyéni, míg 19 százaléka üzleti, ez az előző év azonos időszakához viszonyítva 2 százalékpontos eltolódást jelentett az egyéni előfizetések irányába.
Az elmúlt negyedévek lendületes fejlődését a szolgáltatók gyors alkalmazkodása az újabb technológiákhoz, valamint az éles árverseny magyarázta. 2015 második negyedévében a vezeték nélküli szegmens – ezen belül a legnagyobb arányú, egyre inkább megfizethető mobilinternet is – 17 százalékkal bővült az előző év azonos időszakához képest. Az összes internet-előfizetés kétharmada mobilinternet volt, részaránya egy év alatt 2,3 százalékponttal nőtt.
A vezetékes internet két legjelentősebb technológiája közül a – 16 százalékos részarányt meghaladó – kábelhálózatos előfizetések száma éves szinten 5,9, az xDSL-előfizetéseké pedig 1,5 százalékkal nőtt. A szélessávú vezetékes (kábeltévés és xDSL-előfizetés együtt) internet-előfizetés részaránya egy év alatt 2,1 százalékponttal csökkent. Az egyéb kategória előfizetéseinek száma – amely magába foglalja a LAN-internetet és az újgenerációs optikai hálózatokat is – a tárgyidőszakban 43,4 ezer darabbal (11 százalékkal) haladta meg a bázisidőszakit. Az összes előfizetésen belüli részaránya alig változott, a vizsgált időszak végén 5,7 százalék volt. A kapcsolt vonali (modem) és ISDN-előfizetések száma tovább csökkent, az előző év azonos időszakához képest 23 százalékkal.
Durván nőtt az adatforgalom
2015. második negyedévben az előfizetők vezetékes interneten keresztüli letöltési forgalma (289 ezer terabyte) 43, a feltöltési forgalma (144 ezer terabyte) 24 százalékkal növekedett az előző év azonos időszakához képest.
A mobilinternetes adatforgalom 9,9 ezer terabyte volt, 38 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az előfizetések 31 százaléka a 2 Mbit/s alatti, 27 százaléka pedig a 10 és 30 Mbit/s közötti garantált sávszélességi tartományba6 tartozott a vizsgált időszakban.
A kiemelkedően gyors sebességet biztosító (30–100 Mbit/s és afeletti) tartományokba az előfizetéseknek még csak a 16 százaléka tartozott.
Nagyobb a netcégek bevétele
2015. második negyedévben az internetszolgáltatásból származó nettó árbevétel 45 milliárd forint volt, folyó áron 7,4 százalékkal volt több az egy évvel korábbinál. Az árbevétel változása nem tükrözi az előfizetések számának ennél dinamikusabb bővülését, az akciók (például az online rendelés kedvezményei vagy az internethasználatot is tartalmazó mobiltelefon-előfizetések) és a díjak mérséklődésének következtében. Az internetszolgáltatásokból származó árbevétel 38 százaléka a mobilinternetes előfizetésekből képződött, ami 9,0 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban.
A negyedévben – az előzetes adatok alapján – a statisztikai főtevékenységük szerint az információ, kommunikáció nemzetgazdasági ágba sorolt, a 4 fő feletti foglalkoztatottal rendelkező vállalkozások értékesítésből származó – folyó áron számított – bevétele meghaladta a 627 milliárd forintot, ami 6,9 százalékkal volt több az előző év második negyedévinél.
Az egyes ágazatok között a 42 százalékos súlyt képviselő távközlési ágazat vállalkozásai 261 milliárd forint bevételt értek el. Az információtechnológiai és az egyéb információs szolgáltatás tevékenység ágazatokba sorolt vállalkozások együttes árbevétele (265 milliárd forint) növekedett a legnagyobb mértékben, 27 százalékkal. A megfigyelés időszakában az értékesítés árbevétele 6,2 százalékkal csökkent a kiadói tevékenység, illetve 24 százalékkal a film-, video-, televízióműsor-gyártás, hangfelvétel-kiadás, műsor-összeállítás, műsorszolgáltatás ágazatokban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.