BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jön az elektromos hálózat

Norvégiában 50 ezer, Németországban 26 ezer, Oroszországban néhány száz, Magyarországon pedig néhány tucat elektromos jármű van forgalomban. Elterjedésüket segíti az infrastruktúra kiépítése, amire az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre.

A szén-dioxid-kvóta értékesítéséből származó bevételek közel 25 százalékát az elektromobilitás infrastruktúrájának kialakítására fogja felhasználni a kormány. Erre a célra az idei költségvetésben közel hétmilliárd forint áll rendelkezésre – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter, egy mindhárom magyar töltőszabványnak megfelelő elektromos töltőállomás budapesti átadásán. A tervek szerint első körben 150 villámtöltő berendezés létesül, elsősorban az autópályák mentén, valamint a megyei jogú városokban, hogy az ország minél előbb beautózhatóvá váljon az ilyen típusú járművekkel is.

Az elektromobilitás jegyében született meg a stratégiai tervdokumentum, a Jedlik Ányos-terv. A miniszter ennek első eredményei között megemlítette, hogy 2015. július 1-jével a magyar szabályozás esetében először került be a magyar jogrendbe a környezetbarát jármű fogalma. A kormány felhatalmazása alapján a Nemzetgazdasági Minisztérium még idén, az őszi ülésszak során benyújtja azt a javaslatcsomagot, amely adójellegű ösztönzőkön keresztül segíti az elektromos járművekhez kötődő költségek csökkentését.

A miniszter arról is tájékoztatott, hogy a kormány a közeljövőben tízes nagyságrendben szerez be elektromos autókat.
Jelenleg nincs megfelelő infrastruktúra, amely előfeltétele lenne az elektromos autók elterjedésének, másrészt azért nem épül ki a hálózat, mert kevés az elektromos autó – fogalmazott korábban a Világgazdaságnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

E téren tehát elmozdulás figyelhető meg, ráadásul az MGE várakozásaival összhangban. Erdélyi szerint a hálózat kiépítésében az államnak szerepet kellene vállalnia például oly módon, hogy a közúti infrastruktúra mentén (például a parkolókban) töltőállomásokat alakítana ki, miközben a piac szereplői (töltőállomás, áruházak) is bekapcsolódnának ebbe a fejlesztésbe.
Ezek a járművek ma még nagyon drágák, a prémium kategóriába tartozókért húszmillió forintnál is többet elkérnek, igaz, 5-6 millió forintért is lehet „villanyautót” vásárolni.

Az IFUA Horváth & Partners nemzetközi vezetési tanácsadó cég felméréséből viszont már az derül ki, hogy Németországban egy év alatt csaknem negyedével esett vissza az elektromos autók ára. Vélhetően ez idővel Magyarországra is begyűrűzik.

A Magyar Elektromobilitás Szövetség, az Autós Nagykoalíció és az MGE szerint az elektromos autók elterjedését szolgálná, ha valamilyen adókedvezményben részesülnének a vásárlók. A szakma javaslata szerint áfamértékű kedvezményt kellene kapniuk a vevőknek, és ez a kedvezmény már érezhető hatással lenne az árra. A szervezetek azért nem az áfához kötnék a kedvezmény mértékét, mert azt a magánvevők nem tudnák visszaigényelni.

Az adófizetés elkerülése is másfajta kedvezményt indokolna, ezért a szakmai szervezetek szerint inkább a személyi jövedelemadóból vagy a vállalkozási nyereségadóból kellene az elektromos autók vásárláshoz kapcsolódó kedvezményeket leírni. Várhatóan az őszi törvénykezési időszakban erre a felvetésre is válasz születik.

Jelenleg néhány tucat tisztán elektromos autó van forgalomban Magyarországon, ám 2020-ig mintegy 45 ezret helyeznek forgalomba a Nemzetgazdasági Minisztérium várakozása szerint. „Ez az összes járműhöz viszonyítva nagyjából 1 százalék körüli arány, ami nem sokkal kisebb a Németországban vártnál” – mutat rá Huba Eörs, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere.

Norvégiában 50 ezer elektromos autó van, a német utakon pedig 2014 végén 26 ezer elektromos személyautó futott (akkumulátoros és plug-in hibrid), ami közel 80 százalékos bővülést jelent az előző évhez képest. Mindeközben Oroszországban – ahol néhány száz elektromos autó fut az utakon – a napokban jelent meg az a miniszterelnöki rendelet, amely előírja, hogy az ország benzinkútjain biztosítani kell az elektromos töltés lehetőségét.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.