A sávos élelmiszerlánc-felügyeleti díj kapcsán folytatott vizsgálatának „lezárása érdekében indokolt az Európai Bizottság felvetései alapján az Éltv (az élelmiszerláncokról szóló szabályozás) módosítása” – indokolja egyértelműen a kabinet, hogy miért állítja vissza az eredeti 0,1 százalékos mértéket az élelmiszerlánc-felügyeleti díjaknál. A kormány új, öt paragrafusból pontból álló törvényjavaslatot nyújtott be, amelyben a 2015 előtt érvényes szabályokat állítják vissza. Ezzel a legkisebb boltok rosszabbul járnak, hiszen nekik (500 millió forgalom alatt) az új szabály alapján nem kellett volna fizetniük. A nagy láncok azonban megmenekülnek az őket sújtó többmilliárdos tehertől, ám újabb előírást kapnak a nyakukba.
Az Európai Bizottságnál a Spar jelentette fel a magyar kormányt, sérelmezve, hogy a 2015-től hatályba léptetett szabály torzítja a versenyt. Az új paragrafusok szerint ugyanis a nulla sávos kulcs bevezetésével párhuzamosan csak az 50 milliárd forintosnál kisebb forgalmú üzletek fizettek volna 0,1 százalékos mértéket, míg a sávos rendszerben a nagyobb cégekre 5-6 százalékos díjat szabtak ki. Ez alapján a nagyobb láncoknak közel 30 milliárd forintot kellett volna befizetniük. A legtöbbet pedig a Spar és a Tesco fizette volna, náluk a teher a harmincszorosára emelkedett volna.
Brüsszel az ügyben fel is függesztette az adó végrehajtását, ahogyan a korábban már elkaszált reklámadónál, vagy – az élelmiszerlánc-felügyeleti díjjal párhuzamosan – a dohánygyárak különadójánál tette ugyanezt. A kabinet a reklámadónál ugyanúgy visszavonult, ahogyan most a láncok esetében is, bár néhány napja még arról volt szó, hogy keményen ellenállnak: megtámadták az Európai Bíróságnál felfüggesztő határozatokat.
Arról nincs hír, hogy a kormány a dohányipar különadójánál hasonló visszavonulást tervezne, igaz általában az érintettek nem lehetnek maradéktalanul elégedettek az ilyen győzelmekkel. Lázár János, Miniszterelnökséget vezető miniszter egyik csütörtöki sajtótájékoztatón egyértelműsítette is, hogy nem érdemes támadni a kormányzati adókat, mert így vagy úgy, de az érintettek be fogják fizetni a terhet a költségvetésbe. A reklámadó esetében például az iparág közepes cégei fizetik meg a végül kialakult 5,3 százalékos egykulcsos adót, miközben a kabinet keményen szabályozta az ügynökségek tevékenységét is.
Az élelmiszerláncok most új terhet kaphatnak a nyakukba: a 400 négyzetméternél nagyobb alapterületű áruházakban a Magyar Idők információja szerint előírás lenne, hogy 70 négyzetméterenként legalább egy alkalmazott álljon a vásárlók rendelkezésére. Ez értelemszerűen a nagyobb hipereket üzemeltető láncoknak (Tesco, Auchan) lenne kedvezőtlen, ám igencsak érzékenyen érintheti a diszkontokat (Lidl, Penny, Aldi) is. Érdekes módon a Spar – amely a kormányt „feljelentette” Brüsszelben – az üzletei egy jó részében még meg is felelhet az előírásnak. A szabályt egyébként a kormányzathoz közel álló lap azzal indokolta, hogy fogyasztóvédelmi szempontból indokolt, és „megoldaná a kiskereskedelemben mára kialakult súlyos munkaerőhiányt”.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.