BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Összevethetőbb netes tarifák

Szinte lehetetlen eligazodni az internetszolgáltatók ajánlatai között: csak némi segítséget jelenthet a cégek honlapján található, az összehasonlítást segítő táblázat. Decembertől pedig a szerződéskötés körülményeit szigorítják.

Továbbra sincs könnyű helyzetben az az ügyfél, aki új internetes tarifacsomagot szeretne választani, pedig a szolgáltatók eleget tettek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendeletének. E szerint szeptembertől az internet-hozzáférést biztosító szolgáltatóknak össze kell gyűjteniük és honlapjukon egy táblázatban, egységesen, összehasonlítható formában közzé kell tenniük az általuk kínált minden internet-hozzáférési szolgáltatás jellemzőjét és ajánlataik paramétereit. Ez valójában nem újdonság, hisz korábban a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) – a legfontosabb hírközlési iparági érdekképviseleti szervezet – tagjai már egy ideje önként vállalkoztak erre, ami tehát szeptember elejétől mindenki számára kötelezettség.

A tanácstalan ügyfelek számára az első problémát épp az említett táblázatok megtalálása jelenti, a cégek ugyanis azt a legkülönbözőbb helyen tárolják a honlapjukon. (Ebben szerepe lehet például annak, hogy a magyarországi szolgáltatók weboldalának „tipográfiája” megegyezik az anyacégével, ami kötöttséget jelent számukra). Ha pedig az ügyfelek megtalálják a „Hálózatsemlegesség” oldalt, akkor kezdődik számukra az igazi feladvány, mert bár a cégek egy ideje törekednek arra, hogy minél kevesebb tarifacsomagot kínáljanak – és ez gyakorlatilag így is van –, de vannak olyan társaságok, amelyeknek a kínálatát több tíz oldalon keresztül sorolják fel. A cégeknek ugyanis a forgalomban lévő összes terméküket fel kell tüntetniük, vagyis például az olyanokat is, amelyekben néhány ügyfél van. A szolgáltatók által kínált csomagok száma így összességében több tucat, és ezek között kellene eligazodniuk az ügyfeleknek. Ebben valóban támpontot jelenthet a táblázatok egységes szerkezete, vagyis hogy minden társaság tarifacsomagjának jellemzőit azonos szempontok alapján kell leírni.

A táblázat tíz jellemző – például a kínált le- feltöltési sebesség, garantált le- és feltöltési sebesség, a túlforgalmazás kezelése – összehasonlítására ad lehetőséget, és ezeket további nyolc szempont egészíti ki, például, hogy a csomag keretében igénybe vehető-e a webbögésző vagy a közösségi oldalak látogatása. Az ügyfeleknek a szolgáltatók több tíz, akár száz csomagjában kellene összevetniük a 18 szempontot, és ezek alapján választaniuk. Ez gyakorlatilag lehetetlen. Szakemberek szerint éppen ezért az ügyfeleknek a saját igényükkel kellene tisztában lenniük – vagyis például azzal, hogy mennyit akarnak netezni, vagy mennyit akarják külföldön használni a készüléküket, vagy mennyire fontos számukra a hálózaton belüli hívás –, és ezekhez képest kellene kiválasztani a számukra legkedvezőbb tarifacsomagot. Az ügyfeleknek azt sem árt megvizsgálniuk, hogy az általuk használt tarifacsomagnál nincs-e számukra kedvezőbb, sokan ugyanis hajlamosak arra, hogy bennragadnak egy-egy szolgáltatási csomagban.

Az NMHH-nak a fogyasztók érdekében hozott lépését a szakemberek kedvezőnek tartják, mert valamilyen segítséget nyújthat, de azt „egyénre kell szabni”. A hatóság december 1-jétől további szabályokat léptet érvénybe. Ekkortól a szolgáltatók egyebek mellett a nem írásban kötött szerződésnél is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását is.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.