Továbbra sincs könnyű helyzetben az az ügyfél, aki új internetes tarifacsomagot szeretne választani, pedig a szolgáltatók eleget tettek a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendeletének. E szerint szeptembertől az internet-hozzáférést biztosító szolgáltatóknak össze kell gyűjteniük és honlapjukon egy táblázatban, egységesen, összehasonlítható formában közzé kell tenniük az általuk kínált minden internet-hozzáférési szolgáltatás jellemzőjét és ajánlataik paramétereit. Ez valójában nem újdonság, hisz korábban a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) – a legfontosabb hírközlési iparági érdekképviseleti szervezet – tagjai már egy ideje önként vállalkoztak erre, ami tehát szeptember elejétől mindenki számára kötelezettség.
A tanácstalan ügyfelek számára az első problémát épp az említett táblázatok megtalálása jelenti, a cégek ugyanis azt a legkülönbözőbb helyen tárolják a honlapjukon. (Ebben szerepe lehet például annak, hogy a magyarországi szolgáltatók weboldalának „tipográfiája” megegyezik az anyacégével, ami kötöttséget jelent számukra). Ha pedig az ügyfelek megtalálják a „Hálózatsemlegesség” oldalt, akkor kezdődik számukra az igazi feladvány, mert bár a cégek egy ideje törekednek arra, hogy minél kevesebb tarifacsomagot kínáljanak – és ez gyakorlatilag így is van –, de vannak olyan társaságok, amelyeknek a kínálatát több tíz oldalon keresztül sorolják fel. A cégeknek ugyanis a forgalomban lévő összes terméküket fel kell tüntetniük, vagyis például az olyanokat is, amelyekben néhány ügyfél van. A szolgáltatók által kínált csomagok száma így összességében több tucat, és ezek között kellene eligazodniuk az ügyfeleknek. Ebben valóban támpontot jelenthet a táblázatok egységes szerkezete, vagyis hogy minden társaság tarifacsomagjának jellemzőit azonos szempontok alapján kell leírni.
A táblázat tíz jellemző – például a kínált le- feltöltési sebesség, garantált le- és feltöltési sebesség, a túlforgalmazás kezelése – összehasonlítására ad lehetőséget, és ezeket további nyolc szempont egészíti ki, például, hogy a csomag keretében igénybe vehető-e a webbögésző vagy a közösségi oldalak látogatása. Az ügyfeleknek a szolgáltatók több tíz, akár száz csomagjában kellene összevetniük a 18 szempontot, és ezek alapján választaniuk. Ez gyakorlatilag lehetetlen. Szakemberek szerint éppen ezért az ügyfeleknek a saját igényükkel kellene tisztában lenniük – vagyis például azzal, hogy mennyit akarnak netezni, vagy mennyit akarják külföldön használni a készüléküket, vagy mennyire fontos számukra a hálózaton belüli hívás –, és ezekhez képest kellene kiválasztani a számukra legkedvezőbb tarifacsomagot. Az ügyfeleknek azt sem árt megvizsgálniuk, hogy az általuk használt tarifacsomagnál nincs-e számukra kedvezőbb, sokan ugyanis hajlamosak arra, hogy bennragadnak egy-egy szolgáltatási csomagban.
Az NMHH-nak a fogyasztók érdekében hozott lépését a szakemberek kedvezőnek tartják, mert valamilyen segítséget nyújthat, de azt „egyénre kell szabni”. A hatóság december 1-jétől további szabályokat léptet érvénybe. Ekkortól a szolgáltatók egyebek mellett a nem írásban kötött szerződésnél is kötelesek egy, a szerződés lényeges tartalmáról szóló írásos dokumentumot átadni az előfizetőknek. Az előfizetők évente egyszer ingyenesen kérhetik a szolgáltatóktól a szerződés lényeges tartalmáról szóló dokumentum átadását is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.