BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ritkaság kalapács alatt

A magyar vonatkozású nemzetközi árverési rekordot tartó Hantai Simon képe is feltűnik a Kieselbach Galéria október 12-i árverésén, ám a sztártétel Patkó Károly Fürdőzők című képe lesz.

A Kieselbach Galéria október 12-i árverésének sztártétele Patkó Károly korai korszakának egyik legfontosabb darabja, az 1926-os Fürdőzők lesz. A festő „árkádiás” korszakából, az elveszett paradicsom utáni vágyódás újklasszicista festményei közül származó, nagy méretű olajkép többszörösen kiállított és reprodukált mű, 34 millió forintról indul, becsértéke pedig a 40 és 75 millió közti sávban lett meghatározva, bár a felső értéke feszítettnek tűnik. Szinte a teljes anyagra jellemző, hogy a széles becsértékes sávoknak valahol a közepe táján van a realitás. Az árverés másik két vezető tétele Aba-Novák Imre temperával festett zsögödi életképe 1935-ből, 22–34 milliós becsértékkel, induló ára pedig 14 millió forint. Czigány Dezső Cézanne hatását mutató almás csendélete egyszerű és szép, becsértéke 18–28 millió, kikiáltási ára 12 millió forint.

A nagyszabású, összefoglaló múzeumi tárlatok után sok gyűjtő próbálja meg a piacon értékesíteni a festményeket. A nyár egyik fontos kiállításáról, a Szentendrei MűvészetMalomból érkezett az árverésre több Perlrott Csaba Vilmos-mű. A szokatlanul könnyed virágcsendélet 16 millióról (becsértéke 20–35 millió), a szuggesztív tekintetű, fehér inges nő portréja 15 millióról kezd (becsértéke 20–30 millió forint). Batthyány Gyula életmű-kiállítása tavasszal a Kieselbach Galériában, majd a nyár folyamán Győrben volt látható, ennek hatása is érződik. A legkiemelkedőbb Batthyány-festmény az anyagban, az Elegáns társaság 24 millió forintos kezdő ár mellett 28–38 milliós becsértéket kapott. Scheiber Hugó nagyszámú életművéből minden árverésre jut, de a galéria Scheiber-kiállítása és -monográfiája a kvalitásosabb darabokat is előhozta, ilyen a Josephine Bakert ábrázoló kép vagy egy virágcsendélet, amely 3 és fél millióról indul, 5–8 millió közti becsértékkel.

Természetesen megtalálhatók a magyar árverések állandó szereplői: Mednyánszkytól 15 festmény is, közülük az állócsillagai, a Pihenő trén hóban 10 millióról kezd, becsértéke 14–22 millió forint. A hat Vaszary János-festmény közül a Reggeli fények című pasztell egy tükör előtt fésülködő nőt ábrázol, becsértéke 12–18 millió forint, és egy olajjal festett aktkép, ugyanilyen értékeléssel, 7 és fél milliós kikiáltási áron. Rippl-Rónai Józseftől is egy van egy kellemes pasztellkép, a Pasziánszozó hölgy, becsértéke 8–12 millió forint.

Különleges alkalom, hogy megjelent az aukciós piacon a 2,5 millió eurós leütési árával a magyar vonatkozású nemzetközi árverési rekordot tartó Hantai Simon. A nemzetközi árak és a tavalyi, Ludwig múzeumbeli életmű-kiállítása indokolja az 1971-es Etűd magas, 6 és fél millió forintos kikiáltási árát, becsértéke pedig 8–15 millió forint.

Ha már a különlegességeknél tartunk, a fiatalon, alig 28 évesen elhunyt, nemcsak a műkereskedelemben, de a művészettörténetben is szinte ismeretlen Rauscher György képének felbukkanása is unikális, a művész Berliben élt és tevékenykedett, és a kb. száz darabból álló életműve javarészt lappang. Az Öltönyös férfi kaktusszal című, 1928 körüli vászna 6 millióról indítva várja a liciteket, becsértéke 7–12 millió forint.

A grafikai munkák közt is akad egy érdekesség, Kozma Lajos art deco enteriőrterve a harmincas évekől, 500 és 800 ezer forintos becsértékkel.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.