A Morgan Stanley várakozásai szerint 2016-ban 94 millió jármű találhat új gazdára. Ez 3,5 millióval, 3,9 százalékkal több az ideinél. Az alapvetően kedvező kilátások mellett az elemzőház több olyan tényezőt is megemlít, amely negatívan befolyásolhatja az eladásokat jövőre. A legnagyobb kockázat szerinte a finanszírozási környezet megváltozása, vagyis az, hogy a jelenleg kedvező feltételekkel elérhető járműhitelek megdrágulnak a világban. Továbbá abban sem lehetünk biztosak, hogy a kínai autópiac a megugró foglalkoztatás, a növekvő bérek, az alacsonyabb kamatkörnyezet és a kedvezőbb adózás mellett továbbra is erőteljesen növekszik. Arról nem is beszélve, hogy más feltörekvő piacok is okozhatnak kellemetlen meglepetést: Oroszországban és Brazíliában drámaian estek vissza az autóeladások az idén, így aztán jövőre akár egy kisebb fellendülés sem elképzelhetetlen.
Az elemzőház három olyan „megatrendet” azonosít, amelyre véleményük szerint kiemelten kell figyelniük a befektetőknek közép- és hosszú távon. Az első az elektromos autók előretörése, a Volkswagen-botrány ugyanis ráirányította az emberek figyelmét arra, hogy a járművek használata a véltnél sokkal károsabb a környezetünkre és az egészségünkre. A második az önvezető autók megjelenése és terjedése: egyre több autógyártó dolgozik olyan projekten, amelynek célja önvezető jármű létrehozása, ráadásul az iparágon kívüli szereplők (például a Google) is azt tervezik, hogy belépnek erre a piacra a közeljövőben. A harmadik pedig a közösségi járműfelhasználás irányába történő eltolódás, amit az elektromos autózás és az önvezető járművek terjedése egyaránt segít majd.
Mindezek együttes hatására a Morgan Stanley elemzői úgy vélik, hogy 2025-ben már közel hétmillió elektromos autó készülhet, ami a teljes autógyártás közel hét százalékát adná. 2030-ban a legyártott elektromos autók száma elérné a 10 milliót, ami teljes előállított mennyiség csaknem 10 százalékát jelentené.
De kik lehetnek ezeknek a folyamatoknak a nyertesei? Az elemzőház anyagában azzal a feltételezéssel élt, hogy az európai autópiacon jövőre tovább növekedhet a luxusautó-gyártók értékesítése, és ez elsősorban a BMW-nek kedvez majd, a gyártó ugyanis az iparági átlaghoz képest jóval magasabb profitabilitás mellett értékesíti járműveit. A volumengyártók viszont veszíthetnek majd piaci részesedésükből, ami a Peugeot és a Renault árfolyamára hathat negatívan, utóbbi gyártónak ráadásul Brazíliában és Oroszországban is komoly kihívásokkal kell szembenéznie.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.