BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Orosz mentőöv a Jumbónak

Váratlan helyről kaphat megmentőt a Boeing 1970 óta gyártott óriásgépe, a 747-es: egy orosz légi teherfuvarozó társaság, az AirBridgeCargo Airlines rendelne hat év alatt 18 darabot a számos korszerűsítésen átesett Jumbókból. Az első három gépet már jövőre üzembe állítanánk egy lízingkonstrukció keretében, utána szintén évi háromdarabos mennyiségben szállítanák le a gépeket 2022-ig.

A Boeingnak hamarosan döntenie kell a 747-esek gyártásának leállításáról vagy folytatásáról, mivel jelenleg csak 2017 közepéig vannak megrendeléseik erre a típusra. Népszerűségének hanyatlása törvényszerű volt, ugyanis a légitársaságok az olcsóbban és hatékonyabban működtethető modelleket keresik. Ami biztos, az everetti üzem bezárása 1,9 milliárd dolláros költséggel járna, átalakítása más modellek gyártására gazdaságtalannak tűnik.

Ha a folytatás mellett döntene a Boeing, akkor a teherszállítás kerülne előtérbe, logisztikai cégeket kellene meggyőzniük az óriásgép előnyeiről. Az elnöki különgép lecserélése is időszerű lenne, ám a 25 éves Air Force One leváltása nemrég költségvetési-politikai vita homlokterébe került. Eddig összesen 1519 darab 747-est gyártottak, az utolsó, 2011-ben debütált 8-as szériából csak 121 készült. Az idén mindössze két megrendelés érkezett a listaáron 380 millió dolláros gépre, az is házon belülről: a Boeing lízingcége volt a vevő, a felhasználó pedig a már említett AirBridgeCargo Airlines, amelynek 13 darabos flottája egytől egyig 747-esekből áll.

A repülőgépek leszállítása nem sértené az oroszok elleni embargót, az ügylet finanszírozása azonban nem lesz egyszerű – emeli ki írásában a Bloomberg, utalva arra, hogy ebben szerepet vállalhat a U. S. Export-Import Bank is. Az mindenesetre intő jel, hogy a Boeing nyakán maradt, összesen 2,21 milliárd dollár értékű hat 747-es utasszállítóból kettőt az azóta csődbe ment orosz Transaero Air­lines rendelt tőle.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.