A futárcégek száma 14 százalékkal csökkent az elmúlt két év alatt a magyar piacon, miközben a szektorban tavaly elért összesített adózás előtti eredmény gyakorlatilag megduplázódott 2013-hoz képest - derül ki a Bisnode nemzetközi cégminősítő legfrissebb jelentéséből.
December elején 916 vállalkozás folytatott futárpostai tevékenységet, a csökkenő cégszám viszont nem a magas bedőlési arány következménye, ebben ugyanis az iparág cégei az 1,79 százalékos értékkel az országos átlag alatt vannak.
Az elmúlt 12 hónapban ráadásul kiemelkedően kevés céget számoltak fel a szektorban: a hitelezők mindössze 17 eljárást indítottak, míg 2014-ben 42 cég ellen indult felszámolási eljárás. Tavaly december óta 78 kényszertörlést kezdeményeztek, szemben a 2014-ben indított 90-nel. Emellett 10-15 végelszámolással megszüntetett cég volt, ami szintén alacsonynak számít a Bisnode szerint.
A cégminősítő megjegyezte, hogy kevés új cég alakult idén a futárpostai szektorban, az első tizenegy hónapban 32 vállalkozás jött létre egyéb postai vagy futárpostai főtevékenységgel, míg 2014-ben éves szinten 56 új cég alakult. A Bisnode a 2012-2014-es időszak pénzügyi eredményeinek vizsgálata alapján arra jutott, hogy folyamatosan nő a szektorban tevékenykedő cégek árbevétele és eredménye. 2014 végére 63,2 milliárd forintnyi bevétel mellett 6,3 milliárd forint adózás előtti eredmény termelődött a szektorban.
A Bisnode adatai szerint a futárpostai tevékenység különösen a nagy és stabil cégek számára jövedelmező vállalkozás. Jellemzően a tíz legnagyobb cég adja az iparági árbevétel 68 százalékát, nem ritka, hogy a nagyok egy év alatt 30-40 százalékos árbevétel-növekedést érnek el, eközben a kisebb vállalkozások gyakran ugyanekkora arányú bevételkieséssel szembesülnek.
A cégminősítő szerint a koncentrálódó piac megnehezíti a piacra lépést, azonban előfordul, hogy új kihívóval kell szembenézniük a futárcégeknek. Példaként említik, hogy a személyszállítással indító Uber külföldön már futárpostai tevékenységgel is próbálkozik, és üzletpolitikáját ismerve várhatóan alaposan a piaci ár alá megy.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.