Az Uber agresszív módon elkezdte gyűjteni az utasokat és a gépjárművezetőket – mondta a Világgazdaságnak Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke annak kapcsán, hogy az Uber jelezte: a budapesti Uber-felhasználók száma 2015-ben gyorsan és folyamatosan növekedett, és már nyolcvanezernél tart, ami nyolcszorosa a tavaly év eleji számnak. Az autós partnerek száma az év elmúlt eleji kétszázról év végére 1200-ra emelkedett, ami hatszoros növekedés. Az utasok többsége budapesti, de a külföldi felhasználók száma is jelentős. Tavaly év elején még nagyjából hét perc alatt érkezett az Uber alkalmazásán keresztül rendelhető autó, a legfrissebb statisztikák szerint ez 2016 év elején már mindössze négy perc.
A fiatalok körében az Uber már korábban is, de tavaly októbertől és novembertől kezdve jelentősen érezteti hatását a taxis piacon – mondta Metál, aki azt is kiemelte, hogy az Uber továbbra sem tartja be a piacot szabályozó rendeleteket, szabályokat. Tevékenységi körében pedig sem a fuvarszervezés, sem a diszpécserszolgáltatás nem szerepel – emelte ki az elnök. A cégbírósági adatok szerint az Uber Hungary Kft. főtevékenysége 2013. október elejétől kezdve a 8299 ‘08 M. n. s. egyéb kiegészítő üzleti szolgáltatás, e szerint a cég például készíthet jegyzőkönyvet, gép- és gyorsírást, vagy végezhet telefonos kiegészítő szolgáltatást. A szövetség korábban nehezményezte, hogy az Uber kézbesítőjeként az igazságügy-miniszter ügyvédi irodája volt megjelölve, amit mostanra töröltek a cégbírósági bejegyzésekből. (A cégbírósági adatok szerint a társaság kézbesítési megbízottja a Regus Business Centres Hungary Kft.)
Metál azt is elmondta, hogy korábban a BKK-val közösen próbafuvarokat végeztek, és jelenleg hat ügy van másodfokon a Nemzeti Közlekedési Hatóság előtt, miközben a gépjárművezetők pénzbírságot kaptak. Azt is elmondta, hogy a gépkocsivezetők ellen költségvetési csalás miatt feljelentést tettek, mert a bankkártyás fizetésről (ami készpénzfizetésnek tekintendő) nem adnak nyugtát. A szolgáltatás igénybevételekor az ügyfelek ugyanis a holland bejegyzésű céggel állnak kapcsolatban.
A piaci szereplők között azért éles a konfliktus, mert a szabályozás és a taxiszolgáltatók szerint az Uber személyszállító szolgáltatás, miközben az Uber önmagát technológiai szolgáltatóként definiálja. Ezek alapján védi, illetve építi mindkét oldal a saját piacát, és a taxisok érzékenységét kikezdte, hogy miközben rájuk számos – például pénzügyi – kötelezettség hárul, az uberesekre nem. Ezért is különbözhetnek az árak.
Metál szerint annak viszont nincs jelentős hatása a taxis piacra, hogy az utóbbi időben jelentősen csökkent az üzemanyag ára. Ez ugyanis elenyésző részét képezi a taxisok pénzügyi terhének, amelyben meghatározó szerepet játszanak a a közterhek, illetve a jármű fenntartásának a költsége.
Kínából is jön a tőke
Az Uber Technologies csaknem 2 milliárd dollárt kapott kínai befektetőktől a tavaly nyár óta tartó, most lezárult finanszírozási körében. A befektetők között pénzintézetek és ingatlanfejlesztők mellett megtalálható a Hainan Airlines anyavállalata, a HNA Group, valamint a Guangzhou Automobile Group is. Az Uber Kínában 22 városban van jelen, és erős hazai konkurenciával kell számolnia: a helyi Didi Kuaidi legutóbb 3 milliárd dollárt gyűjtött össze, ezzel értéke elérte a 16,5 milliárd dollárt, ez a kínai Uberének több mint a duplája. SZ. M.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.