BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy euró alatt az üzemanyag ára

Tavaly 7,6 százalékkal több járműüzemanyagot értékesítettek Magyar Ásványolaj Szövetség tagjai, mint 2014-ben.

A múlt évben 7,6 százalékkal több járműüzemanyagot értékesítettek Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) tagjai, mint 2014-ben. Jellemző volt a prémiumtermékek iránti kereslet erősödése, ezzel párhuzamosan a 98-as oktánszámú benzin használatának visszaszorulása. Összességében a gázolajeladások jobban nőttek, mint a benzineladások.

A tendencia az idén folytatódhat, ha fennmaradnak azok a tényezők is, amelyek az eddigi bővülés mögött állnak – mondta a Világgazdaságnak a szövetség közelmúltban kinevezett főtitkára. Grád Ottó magyarázata szerint az üzemanyag, ezen belül is a gázolaj iránti erősödő érdeklődés fő oka a hazai gazdasági teljesítmény javulása, vagyis az volt, hogy nőtt a magyar ipar és építőipar szállítási igénye. Abban bízva, hogy e folyamat fennmarad, számíthatunk a gázolaj-felhasználás további erősödésére.

A másik fontos ok a forint viszonylagos gyengesége. Ennek köszönhető, hogy miközben a térségben mindenütt egy eurónál többe kerül a benzin vagy a dízel literje, Magyarországon van példa egy eurónál alacsonyabb árra is. Így a nálunk áthaladó kamionosok már nem tele tankkal érkeznek, mint korábban, hanem úgy, hogy itt tankolhassanak. Ha az euró ára 2016-ban is megmarad a mostani, 310–320 forintos sávban, akkor Grád Ottó szerint abban is bízhatunk, hogy a közúti tranzit-áruszállítás továbbra is növeli a magyarországi gázolaj-értékesítést. Ehhez persze arra is szükség van, hogy a kőolaj világpiaci ára ne erősödjön érdemben.

Végül a piac kifehéredése is segítette a hazai eladásokat. A vámellenőrzések több éve tapasztalható szigorodása miatt zsugorodik az üzemanyag magánszemélyek általi szürkeimportja, amely azonban még így sem lebecsülendő: nagysága még tavaly is több százezer köbmétert tehetett ki.

Magyarországon mintegy 1800 töltőállomás működik, ezeknek körülbelül a 30 százaléka a Molé. Mögötte a második legnagyobb piaci szereplő a Shell, majd az Agip következik, de az utóbbi benzinkútlánc átvételéről tavaly már megállapodott a Mol. A lista negyedikje az OMV, ötödik a még Lukoil néven futó, de már Normbenz ellenőrzésű hálózat. A hazai üzemanyag-kiskereskedelmi piacra készült a lengyel PKN-Orlen is, amely az Agip hálózat megszerzéséről ugyan lemaradt, de hírek szerint nem mondott le itteni terjeszkedéséről. Célpontjaként a Shell vagy az OMV hálózata kerülhet szóba, de eddig a két utóbbi társaság egyike sem utalt rá, hogy kivonulna az országból.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.