Kijátsszák az uberesek az ellenőröket, vagyis inkább ez a körülmény, nem pedig az ellenőrök alacsony száma akadályozza a hatékony kontrollt. A taxisok ugyanis abban látják a probléma gyökerét, hogy szerintük kevés a hatóságnál – így például a Budapesti Közlekedési Központnál is – az ellenőrzésre hivatott szakember.
A BKK ezzel szemben arról tájékoztatta a Világgazdaságot, hogy amikor ubereseknél a központ taxiellenőrei próbautazást tettek, a gépkocsivezető ezt jelentette a szolgáltatójának. Ezt követően a próbautazást regisztráló telefonszámon az Uber többet nem adott ki gépkocsit, így gyakorlatilag nem lehetett megfelelő számú Uber-ellenőrzést végezni – hangsúlyozta a BKK. (A jogszabályok szerint a BKK ellenőrei – a vállalkozó próbautasok számától és kapacitástól függően – ellenőrzik az Uber-sofőröket.)
Tavaly augusztus óta mintegy húsz alkalommal végeztek Uber applikáción keresztül taxiszolgáltatásként megrendelt jármű- és gépkocsivezető-ellenőrzéseket, és minden alkalommal megállapították, hogy sem a jármű, sem a gépkocsivezető nem felel meg sem a kormány-, sem a fővárosi rendeletnek.
Az ellenőrzésről felvett jegyzőkönyveket a bírságolási javaslattal együtt mindig elküldték a Budapest Főváros Kormányhivatala Közlekedési Felügyelőségének. A szolgáltatás megtörténtét csak próbautazással, helyszíni jegyzőkönyvvel lehet hitelesen bizonyítani – ennek alapján tud eljárni a közlekedési felügyelőség.
Az ellenőrzés eredményeként készült helyszíni jegyzőkönyveket a BKK minden esetben megküldi a közlekedési felügyelőségnek, intézkedési (bírságolási) javaslatával együtt. (Az engedély nélküli személyszállító tevékenység 600 ezer forint közigazgatási bírsággal szankcionálható.) Bár az egyes ügyekről írásbeli visszajelzést nem kap a BKK, tudomásuk szerint a Közlekedési Felügyelőség az Uber-sofőrökre kirója a különböző rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságokat.
A BKK egyébként az elmúlt évben 9546 taxiellenőrzést végzett. A társaság munkatársai számos hiányosságot tapasztaltak. A hatósági ártól például 313 esetben tértek el, és 262 esetben tapasztalták azt, hogy taxamétereket megbabrálták, az engedély nélküli szolgáltatást pedig 678 alkalommal állapították meg.
Mindeközben a spanyol gazdasági versenyhivatal azzal a javaslattal fordult a kormányhoz, hogy vonják vissza az Ubert érintő korlátozásokat, mert azok versenyellenesek. Ez azért fontos lépés, mert épp egy spanyol bíróság vár állásfoglalást az Európai Bíróságtól annak kapcsán, hogy az Uber technológiai vagy taxiszolgáltató-e. Az első fél évben várható döntés hatással lehet az Uber európai megítélésére.
Mindeközben a spanyol gazdasági versenyhivatal azzal a javaslattal fordult a kormányhoz, hogy vonják vissza az Ubert érintő korlátozásokat, mert azok versenyellenesek. Ez azért fontos lépés, mert épp egy spanyol bíróság vár állásfoglalást az Európai Bíróságtól annak kapcsán, hogy az Uber technológiai vagy taxiszolgáltató-e. Az első fél évben várható döntés hatással lehet az Uber európai megítélésére. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.