Hatalmas fordulat előtt áll a hazai villanyautózás, az eseményeket a piac mellett a szabályozás is pörgeti. Az e-töltők kötelező telepítéséről született új rendelet révén néhány éven belül országossá válhat a töltőhálózat. Igaz, ahhoz, hogy a ma még csak százas nagyságrendben üzemelő e-autókból jóval több legyen, szükség lenne az egyelőre 10-12 millió forintosnál jóval olcsóbb járművekre is. A PwC előrejelzése szerint 2024-ig Magyarországon akár 140 ezer elektromos autót is üzembe helyezhetnek.
A villanyautók akkumulátorai egyelőre ingyen tölthetők fel, de ez már nem tarthat sokáig. A kereslet erősen nő, de drága a töltők telepítése és fenntartása is. Száz kilométerre vetítve azonban a hagyományosnak csak a harmadába-negyedébe kerülhet majd az áramüzemanyag, erről Jászay Tamás, az Elmű-ÉMÁSZ vállalatfejlesztési igazgatója tájékoztatta a Világgazdaságot. A cégpáros 42 töltőt telepített és üzemeltet, összesen 67 töltőponttal. Hálózatát több mint 160 regisztrált e-autós használja, ezek havonta együtt öt megawattórányi áramot használnak. Tavaly megduplázódott a forgalom.
A hálózat legtöbb egysége olyan „intelligens” berendezés, amely egy ingyen letölthető, okostelefonos applikációval is működik. Az Elmű-ÉMÁSZ később is hasonlókat telepítene részben üzleti alapon, részben a 150 gyorstöltő telepítését megcélzó Jedlik Ányos-terv fejlesztéseihez kapcsolódva.
Az E.ON által telepített e-töltőket önkormányzatok, vállalatok üzemeltetik. Ez a társaság is a kereslet növekedését tapasztalja, főleg elektromosautó(flotta)-beszerzéshez kapcsolódóan.
Sokfajta töltővel találkozhatunk az országban, köztük hazai gyártásúakkal is. Az Elmű-ÉMÁSZ német anyavállalata, az RWE váltóáramú gyorstöltőit telepíti, ezekkel átlagosan egy óra a töltés, de van a cégnek Ferihegyen ABB gyártmányú villámtöltője is, ezzel elég 25-30 perc a 80 százalékos szinthez. Ám mivel az egyenáramú villámtöltők ötször annyiba kerülnek, mint a váltóáramúak, és az üzemeltetésük is jóval drágább, ezeket csak ott érdemes telepíteni, ahol kevés az idő a töltésre. Az áramtankolást egyébként is célszerűbb arra a jellemzően napi 22 órára időzíteni, amikor amúgy is áll az autó.
Az E.ON kínálatában van német, francia és osztrák gyártmányú termék is. A cégtől fedett parkolóházakba, mélygarázsokba jellemzően váltóáramú falitöltőt kérnek, míg külszíni parkolókba, vállalatok telephelyeire pedig inkább váltóáramú oszloptöltőt. Mindegyikkel 2–4 óra a töltés. Egyenáramú villámtöltőt ez a társaság is az autópályák mellé, a városok központjába és a nagyobb e-flottát üzemeltető cégek telephelyére ajánl.
Az említett magyarországi gyártás a villámtöltők világviszonylatban legnagyobb gyártójának, a svájci–svéd ABB-nek a váci gyárában történik. „Eddig közel 3500 készüléket adtunk el, főként Észtországban, Hollandiában és Norvégiában, Magyarországon pedig közel tízet” – válaszolt a Világgazdaságnak az ABB Kft. e-mobilitás-szakértője, Balogh Attila. Az ABB gyorstöltőit eddig Budapesten, Miskolcon és Győrben telepítették. A szakember korábbi becslése szerint Magyarországon 120 – egyenként három egységből álló – gyorstöltő 50 kilométerenkénti telepítésével érhető el az autópályák teljes lefedettsége.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.