Inkább a munkaerőhiány és a jogszabály-változások miatt aggódik a szakma, mint a labilis nemzetközi környezet miatt. Nem félnek a schengeni határellenőrzés visszaállításától sem.
Az MLBKT nem reprezentatív felmérése szerint a vállalatok kétharmada biztosan tervez idén fejlesztéseket, beruházásokat. Évek óta erősödő trend, hogy az ellátásilánc-menedzserek az IT-fejlesztésben látják a jövőt. Ez összecseng a különböző hosszabb távú prognózisokkal, amelyek szerint az informatikai fejlesztések (egyebek között a mobilapplikációk, a drónok alkalmazása) hatással lesznek az újabb logisztikai megoldásokra.
A szakemberek optimizmusát a Opten céginformációs szolgáltató adatai is alátámasztják. A szállítás és raktározás valamelyik alágazatát fő tevékenységként megjelölő cégek árbevétele tavalyelőtt és azt megelőző évben is szolidan emelkedett, a nyereségük pedig 2014-ben látványosan meglódult. Mivel a gázolaj ára 2015-ben tovább csökkent, a vállalati eredmények akár tovább is emelkedhettek, de pontos adatok csak a mérlegek május végi leadása után lesznek. A lakossági fogyasztás bővülése után az idei év második felétől, de még inkább 2017-től a szektor egyik nagy megrendelője, az építőipar is új lendületet adhat az ágazatnak.
Az MLBKT felmérése szerint továbbra is erősek a központosítási törekvések: a cégek harmada számít valamilyen terület centralizálására az idén. A válaszadók nagyjából felénél várható létszámbővítés, sok helyen a munkaerőforrások átszervezésére is sor fog kerülni.
A szakemberek kockázati tényezőként leggyakrabban a munkaerőhiányt és a hazai jogszabályváltozásokat említették. Ezeket követték a kiszámíthatatlan vevői igények, a jelentős piaci átrendeződések, a rendkívüli időjárás, a környezeti katasztrófa, az alapanyagárak emelkedése, a korrupció, a fegyveres konfliktusok, a terrorveszély, jogszabályváltozások külföldön, a határellenőrzések szigorítása.
Kitörési pont
A globális logisztikai piac a becslések szerint eléri a globális GDP 13,8 százalékát, ez mintegy 6700 milliárd dollár. Az Európai Unió és az Egyesült Államok logisztikai teljesítménye egyaránt évi 1200 milliárd dollár körül alakul. A fejlett országok logisztikai piaca általában az adott ország éves bruttó hozzáadott értékének 10–17 százaléka között alakul. Megbízható adat Magyarország esetében nincs, de becslések szerint ez az arány nem éri el a 10 százalékot. A logisztika hazánk versenyképességének javításában kulcsfontosságú tényező, az egyik legígéretesebb kitörési pont.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.