A Párizsban vasárnap nyilvánosságra hozott jelentés megerősítette, hogy a másodpilóta, a súlyos lelki problémákkal küszködő és emiatt több terápián átesett Andreas Lubitz szándékosan vezette a gépet a hegynek.
A Germanwings német diszkont légitársaság Barcelona-Düsseldorf útvonalon közlekedő Airbus A320-as gépe a fedélzeten 150 emberrel 2015. március 24-én csapódott egy hegyoldalnak Franciaország déli részén, az Alpokban.
A légi baleseteket vizsgáló francia hivatal (BEA) két biztonsági ajánlást fogalmazott meg a pilóták repülési képességégének szűrésére, elsősorban a pszichológiai és pszichiátriai problémák tekintetében. A szakértők szerint olyan intézkedésekre van szükség, amelyekkel érzékelhető, amikor egy pilóta azért nem akar a problémáihoz orvosi segítséget kérni, mert attól tart, hogy elveszti a pilótaengedélyét.
"Egyértelműbb szabályokat kell megkövetelni, hogy tudni lehessen, mikor szükséges az orvosi titoktartást megtörni" - mondta a sajtótájékoztatón Arnaud Desjardins, a vizsgálattal megbízott szakértő. "Több magánorvos tudott arról, hogy a másodpilóta beteg, de ez az információ nem jutott el sem a légügyi hatóságokhoz, sem a Germainwingshez, amely alkalmazta" - tette hozzá.
A 28 éves másodpilóta 2014 decemberében depresszióban szenvedett, s emiatt több orvosnál is járt, de az orvosok nem tiltották el egyértelműen attól, hogy pilótaként repülőgépet vezessen a polgári légiközlekedésben. A BEA jelentése szerint egy pszichiáter hét héttel a katasztrófa előtt azt ajánlotta neki, hogy pszichiátriai kórházban kezeltesse magát.
Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tavalyi októberi akciótervében fenntartotta egyebek mellett azt az ajánlást, amely szerint a személyzet legalább két tagjának kell a pilótafülkében lennie, a pilótáknak mély pszichológiai vizsgálaton kell átesnie a képzés részeként, vagy a pályakezdés előtt, a légitársaságnak pedig ellenőriznie kell, hogy a vizsgálat lezajlott.
Az ajánlások érvénybe léptetése 2016-ban folyamatosan történik a légitársaságoknál, de nem mindegyik élvez egyhangú támogatást. A német pilóták szakszervezete például úgy véli, hogy a biztonság tekintetében nagyobb kockázattal, mint nyereséggel jár az, hogy a személyzet legalább két tagja a pilótafülkében tartózkodik.
A francia jelentés szerint a Germanwings járatának másodpilótája kihasználta azt, hogy a másik pilóta kiment a pilótafülkéből, magára zárta a kabint és félórával a felszállás után megkezdte a leszállást, majd nekivezette a gépet a hegyoldalnak.
A BEA tavaly májusban ismertetett előzetes jelentése szerint Andreas Lubitz szándékosan idézte elő a katasztrófát. Cselekvőképes volt és valamennyi tevékenysége arra irányult, hogy lezuhanjon a gép. Az Airbus A320-as repülőgép fekete dobozából kinyert adatok alapján megállapították, hogy a másodpilóta egyedül tartózkodott a pilótafülkében és megtagadta az ajtó kinyitását a személyzet tagjainak többszöri kérésére ellenére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.