BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Kiesést is hozhat az autómegosztás

Egyre több cég lát lehetőséget az autómegosztásban, azonban hiába az új üzleti lehetőség a technológia terjedésében, az eladások visszaesése sokat elvihet a gyártóktól.

Manapság nagyon nagy divat a közösségi megosztás, az embereknek lehetőségük van arra, hogy szinte bármit kibéreljenek és használjanak hosszabb-rövidebb időre. Nincs ez másképp az autókkal sem, éppen ezért a Boston Consulting Group (BCG) elkészítette előrejelzését arra vonatkozóan, hogy a car sharing, vagyis az autómegosztás milyen hatással lehet az autóiparra.

Elmondható, hogy az autógyártók (BMW: DriveNow, Daimler: Car2go) és több startup (Flinkster, Autolib, Zipcar) az autómegosztásban látják a megoldást, ez ugyanis választ ad a városlakók mobilitási igényére és a parkolóhelyek szűkösségére is. Előbbi csoport éppen ezért összességében a car sharingre nem konkurenciaként, hanem üzleti lehetőségként tekint. Részben ezeknek a szolgáltatóknak köszönhetően a car sharing egyre dinamikusabban terjed a világban, 2015-ben már több mint 86 ezer jármű vett részt az ilyen típusú szolgáltatásban. Ezek közül 33 ezer autó futott a csendes-óceáni–ázsiai térségben, 31 ezer Európában és 21 ezer Észak-Amerikában, míg a felhasználók száma elérte az 5,8 milliót. Ezek az emberek összesen 5,8 millió percet töltöttek a járművekben, amivel közel 650 millió eurós árbevételt generáltak az iparági szereplőknek.

A car sharing jövőjét alapvetően két dolog határozhatja meg Európában, Észak-Amerikában és Ázsiában: a városi lakosság és az érvényes jogosítvánnyal rendelkező emberek száma. A BCG szakemberei úgy vélik, hogy 2021-ben a három meghatározó régióban a városi lakosság száma eléri a 385 millió főt. Ebből 153 millió embernek lesz érvényes jogosítványa, 35 millióan regisztrálnak majd valamelyik car sharing szolgáltatónál, és 3,5 millióan lesznek azok, akik havi szinten rendszeresen igénybe veszik ezt a szolgáltatást. Ez pedig 8,1 milliárd eurós bevételt generál az iparág számára már az adott évben.

A gyorsan fejlődő és pluszbevételi forrást jelentő üzletnek azért van árnyoldala is az autógyártók számára, ugyanis a car sharing terjedésének hatására már kevesebb autót adhatnak el 2021-ben. Két dolgot vettek figyelembe. Egyrészt az üzleti modell miatt szüksége van a szolgáltatónak egy járműflottára, amelynek beszerzése keresletet generál. Másrészt viszont a szolgáltatást igénybe vevők kieső keresletet jelentenek. Összességében azt találták, hogy öt év múlva az autógyártók durván 550 ezer járművel kevesebbet adhatnak el. Miután összeadták a flottaértékesítésből és a járműmegosztásból származó bevételeket, majd levonták ezekből a várhatóan kieső értékesítési árbevételeket, arra jutottak a BCG-nél, hogy a car sharing szolgáltatás várhatóan 7,4 milliárd eurós árbevétel-kiesést fog eredményezni az autógyártóknak 2021-ben.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.