A nemzetközi tranzit szállítási útvonalak és az ezeket kiszolgáló logisztikai csomópontok között éles a verseny. Ezért fontos, hogy milyen helyezést tudhat magáénak egy ország a Világbank által kétévente összeállított logisztikai teljesítményindex-listán. Egy-egy nagyobb üzlet megszerzésénél nemcsak az ipari, illetve termelői képességek versenyeznek egymással, hanem a logisztikaiak is. Csak jelentős tőketartalékokkal rendelkező logisztikai szolgáltatók képesek megvalósítani olyan fejlesztéseket, amelyekkel aztán komoly ipari, termelői üzleteket tudnak megszerezni. Ez a tendencia már most látható Csehország, Lengyelország és Szlovákia logisztikai szolgáltatóinál.
Az MLSZKSZ szerint az elért jó helyezésünk megtartása, illetve javítása érdekében – a korábbi évekhez hasonlóan – feltétlenül szükség van a logisztikai és ipari parkos pályázatok által elnyerhető többletforrásokra. Olyan feltételekkel, amelyek teljesíthetők, érdemi fejlesztéseket tesznek lehetővé, szakmailag megalapozottak, figyelembe veszik a magyar logisztikai iparág sajátosságait, megfelelő nagyságrendű támogatással és struktúrában segítik a fejlődést. A 2014–2020-as európai uniós pénzügyi ciklus az utolsó, amelynek keretében vissza nem térítendő uniós forrásokkal lehet segíteni a magyar gazdaság erősödését. A kormány ilyen irányú céljai az ipari és a termelő szféra tekintetében világosak, egyértelműek, de a logisztikai szolgáltatói oldalnak is ugyanolyan odafigyelésre és támogatásra van szüksége, nyilván más nagyságrendben.
Egy ország versenyképességét összehangolt ipari, illetve termelői és logisztikai stratégiával lehet erősíteni – mondta Fülöp Zsolt, az MLSZKSZ elnöke. Ha e két elem közül a logisztika indokolatlanul hátrébb szorul, illetve másodlagos szerepet kap, akkor az az ipari, illetve termelői rész gyengítését fogja eredményezni már rövid távon is. Ezért a logisztikai piacon is jellemző a folyamatos fejlesztési igény és kényszer. A szövetség az elmúlt évben háromszor nyújtott be konkrét szakmai javaslatokat a Nemzetgazdasági Minisztériumnak a megjelenés előtt lévő pályázati kiíráshoz. Remélik, hogy ezeket érdemben beépítik majd a most készülő pályázati kiírásokba.
A szakember szerint a logisztikai iparág és az ország versenyképessége szempontjából rengeteg múlik 2016-on. Ezért Magyarország nem engedheti meg magának, hogy az idei év ne a logisztika éve legyen.
A Világbank rangsora
A teljes logisztikai szakma a 2007–2013 közötti időszakban összesen 45,96 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott. Ebből 116,92 milliárd forint értékű fejlesztés valósulhatott meg. Hogy a befektetés nem volt hiábavaló a magyar logisztikai iparban, azt a Világbank kétévente készülő logisztikai teljesítményindexe (LPI) is bizonyítja. Ez alapján az utolsó, 2014. évi rangsorban Magyarország a 40. helyről a 33. helyre lépett előre a két évvel azelőttihez képest.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.