Soha senki se szólhasson bele a Facebook-írányításába – ez az alapító-vezérigazgató Mark Zuckerberg legújabb célja, amelynek eléréséhez már ki is választotta a megfelelő eszközt egy új részvénykategória képében. A cég részvényeit jelenleg két osztályba sorolják. Az A-sorozatú, mezítlábas részvények vannak kint a befektetőknél, ezeket adják és vehetik, s ha van osztalék az is a tulajdonosukhoz kerül.
A B-sorozatú, tízszeres szavazati súllyal rendelkező részvények viszont Zuckerbergnél és a hozzá illetve a vállalathoz szorosan kötődő személyeknél vannak, garantálva számukra a 60 százaléknál meghúzott szavazati arányt, amivel bármilyen döntést meg tudnak hozni. Nagyjából 2,29 milliárd A-sorozatú és 551 millió B-sorozatú papír van a Facebook részvényei között.
A megcélzott C-sorozattal érkező 5,7 milliárd új részvénnyel háromszorosára hígitják az állományt, ám ehhez a papírhoz nem jár majd szavazati jog – írja a Bloomberg. Praktikusan ez eddig egy részvényükért hármat kapó kisrészvényesek nem járnak se jobban, se rosszabbul, szavazatuk eddig sem volt perdöntő. A lényeg Zuckerberg számára az, hogy az irányítást magánál tarthassa akkor is, ha elad egy nagyobb pakettet a sajátjából, és – a Google-től ellesett módszer alkalmazásával - megvédje a vállalatot a külső felvásárlási kísérletektől, miközben maga ugyanezt megtehesse más cégek vonatkozásában.
Más kérdés, hogy Zuckerbergnek ma sincsen szüksége egyetlen más részvényes igen szavazatára sem ahhoz, hogy keresztülvigye akaratát stratégiai kérdésekben és azon is túl. Így a jelenleg javaslat formájában élő C-sorozat júniusi bevezetéséhez sem férhet kétség. A Google alapítók, Larry Page és Sergey Brin 2012 áprilisában hasonló technikával betonozták be hatalmukat, igaz akkor egy Massachusetts-i nyugdíjalap vezetésével többen beperelték őket részvényesi jogaik korlátozása és papírjaik elértéktelenedése miatt. Az ügy végül megegyezéssel zárult, a Google kifizette a befektetőket a változtatással ért kárt.
Az egyszemélyes és nagyra növő vállalatok körében előszeretettel alkalmazott, trükkös befolyásmegőrző módszer elemzők szerint visszatetszést szül ugyan a befektetők körében, de a szikár profitérdekek ezen hamar felülkerekednek. A Facebook részvényesei eddig sem panaszkodhattak, hiszen a 2012-es induló, 38 dolláros árfolyamot Zuckerbergék megtriplázták, s a Facebook érte el leghamarabb a 250 milliárd dolláros piaci értéket a tőzsdén debütált amerikai cégek közül. A közösségi portál-üzemeltető most 309 milliárd dollárt ér, ezzel 27-et előz meg a Dow Jones indexben jegyzett 30 nagyvállalat közül.
„Amíg fut a szekér, addig a részvényesek nem foglalkoznak azzal, hogy milyen kevés beleszólásuk van a vállalat ügyébe, akkor kell az ilyen, teljhatalmat garantáló döntéseket meghozni. A befektetők rendszerint akkor kapnak észbe, ha már rosszra fordulnak a dolgok.” – jellemezte a helyzetet Brian Wieser, a Pivotal research elemzője. David Wehner, a Facebook pénzügyi igazgatója viszont arra emlékeztetett, hogy a részvényesek eddig is sokat köszönhettek Zuckerberg ötleteinek, és megbízhatnak benne a jövőben is. Mint ismert, a Zuckerberg házaspár tavaly bejelentette, hogy hamarosan megválik Facebook részvényeinek 99 százalékától, hogy „a 21. század betegségeinek-bajainak orvoslására” fordítsa energiáit és forrásait.
Repeszt az árfolyam, triplázódik a profit
Tíz százalékkal ugrott meg a Facebook árfolyama a cég negyedéves gyorsjelentésében szereplő bombasztikus adatokra. Az elemzők sem tudtak lépést tartani a Facebook növekedési tempójával, a forgalom 52 százalékos bővülése, az 5,4 milliárd bevétel őket is megdöbbentette. Pedig csak a trend folytatódott, s a mobil, valamint a videóhirdetések áradata a bevételi oldalon is gátszakadást eredményezett. A célközönség eközben szakadatlan bővül, napi rendszerességgel már 1,09 milliárdan keresik fel a közösségi portált, 15 százalékkal többen, mint egy évvel ezelőtt. De többet is időznek a felhasználók: a böngészés és nézelődés átlagban már napi közel egy órát visz el az életükből, ezzel - negyedéves szinten - ezúttal 1,5 milliárd dolláros adózott nyereséghez segítették a közösségi portál üzemeltetőjét. Ez az egy évvel ezelőtti profit háromszorosa.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.