Már bő két éve jár a 4-es metró, a Budapest eddigi legnagyobb, 452 milliárd forint keretösszegű beruházása körüli perek java azonban még hátravan. A metróalagutat fúró Bamco (a Strabag–Hídépítő-páros közös formációja) legutóbb a múlt héten nyert jogerősen egy 10,37 millió eurós bankgarancia-lehívás miatt indított perben a Budapesti Közlekedési Zrt.-vel szemben. A megrendelő a lehívást a Bamco késedelme miatt keletkezett kötelezettségeivel indokolta. Utóbbi pedig ezt olyan alapon vitatta, hogy az alagút átadás-átvétele 2011-ben megtörtént, ezt követően a főváros cége csak jótállási, szavatossági igények miatt hívhatta volna le szabályosan a bankgaranciát. Ilyesmiről nem volt szó, mégis leemelték az összeget, mégpedig 2013-ban.
A három éve folyó jogvitában szépen nőttek a járulékos költségek: a 8 százalékkal ketyegő eurókamat és az ügyvédi költség durván 800 millió forint többletkiadást jelent a fővárosnak, ami a konkrét ügyben vitatott összeg negyede. Összesen mintegy négymilliárd forintot kell tehát most kifizetni. A számla valószínűleg tovább duzzad, a Bamco összes követelése ugyanis mintegy 30 milliárd forint, ebből az elmúlt két évben a bíróság 27 millió eurót (8,2 milliárd forintot) ítélt meg neki, és a perek nagyobb része még hátravan. A fizetnivalót gyarapítják a metróépítés kapcsán keletkezett követelések kezelésével foglalkozó műszaki és jogi tanácsadóknak fizetett díjak. A fővárosnak dolgozó Perenyei és Társa Ügyvédi Iroda, illetve a MetroConsult Kft. 1,6-1,6 milliárd forinttal szerepelt a metróprojekt szerződéseinek összesítő listáján tavaly.
A főváros a 4-es metró összköltségvetéséből 67,5 milliárd forintot különített el még 2012-ben a kivitelezőkkel folytatott vitás ügyekre, ennyire becsülték a vállalkozói követelések maximális összegét. A jogviták sorozata ugyanis kezdettől kódolva volt a rendszerbe, ahogy ezt már a 2010-ben elkészült számvevőszéki jelentés is rögzítette. A területek és az építési engedélyek megszerzésének késése miatt több mint féléves csúszással indult az alagútfúrás, ezért dőlt az összes szerződés határideje. A teljes káoszban a megrendelő a szerződéses határidő csúszása miatt kötbért, a kivitelezők pedig a megrendelői mulasztás miatt kártérítést követelhetnek. A nagy kivitelezők többségével igyekezett peren kívül megegyezni a főváros, már csak azért is, hogy határidőre elkészüljön a beruházás, ne vesszen el az uniós támogatás. Ebbe a sorba illik az egyezség a metrókocsikat szállító Alstommal, vagy az alku az áramellátást, a biztonsági és a kommunikációs rendszert szolgáltató Siemensszel, amelynek végén a 70 millió eurós követelésből 30 millió maradt, a Swietelsky 22 milliárd forintos követelését pedig 10 milliárd alá szorították. Az alagútépítő azonban nem került fel a listára. A fővárosi metróprojekt-igazgatóság ezt korábban a „jelentős érdekkülönbségekkel” indokolta, a piacon viszont úgy tudták, hogy a Strabag-vezér hiába kezdeményezett, a főváros elzárkózott az érdemi tárgyalásoktól.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.