Kizárólag új vonatok közlekednek a MÁV Zrt. elővárosi és belföldi távolsági vonalain 2020-ra a tervek szerint, az e vonalakról kiszoruló kocsikat pedig felújítva megkapja a regionális közlekedés. Egyedül tavaly 42+6+15 új villamos motorvonatot vett a MÁV személyszállító leányvállalata, továbbá beszerzett 35 használtat, amelyeket felújított. „A MÁV-Start arra is törekszik, hogy vonatparkjának minél nagyobb hányada készüljön Magyarországon” – jelentette be tegnap Csépke András vezérigazgató. A társasághoz tartozó Szolnoki Járműjavítóban készülne kétszer tíz IC+ kocsi, a hozzájuk szükséges forgóvázak tenderét már kiírták. Az első kocsi a jövő év harmadik negyedében készülhet el, és amint kigördül az utolsó is, kezdődhet egy még nagyobb projekt. A társaság száz személykocsit is gyártana Szolnokon, egyelőre ugyanis ennyire van pénze. A néhány hónapon belül megjelenő beszállítói tenderei azonban háromszáz kocsira szólnak majd, mert a Startnak ennyire van szüksége. Évi 10-15 milliárd forintot szán a gyártással kapcsolatos fejlesztésekre. Ha évi ötven kocsit állít elő, az nála kétszázötven új munkahelyet jelent, beszállítóinál pedig legalább kétszázat. Egy további tendert nagy befogadóképességű szerelvényekre írnak majd ki: a már ismert paraméterek (férőhely, legfeljebb 165 méteres vonathossz) alapján emeletes vonatokról lesz szó – erősítette meg lapunknak Csépke András. A MÁV-nál az idén kialakítanak egy egységesített adatbázison alapuló informatikai rendszert is az infrastruktúra-fejlesztésekhez kapcsolódóan, ezt Dávid Ilona, a csoport elnök-vezérigazgatója jelentette be.
A MÁV-csoport 2015-ös konszolidált adózás előtti eredménye 39,941 milliárd forint volt. Emögött 188 milliárd forintos nettó árbevétel és 217 milliárd forint olyan állami támogatás állt, amely az állam által megrendelt szolgáltatások árbevétellel nem fedezett kiadásait ellentételezte. A MÁV-Start adózott eredménye a tervezett 4,9 milliárd forint helyett csak 2,5 milliárd forint lett, főleg a menekültekkel összefüggő bevételkiesés miatt.
A csoport adósságállománya 2015 végére 98,763 milliárd forintra csökkent a 2010-es 300 milliárdról, a törlesztés 2016-ra előírt mértéke 36 milliárd. A MÁV 123,17 milliárd forintot költött beruházásokra.
Dávid Ilona a Világgazdaságnak azt mondta, hogy a MÁV-nak nem lesz teher a HÉV-ek üzemeltetésének átvétele. Az általuk bonyolított nagy elővárosi forgalom ígéretes, a járműpark fejlesztéséhez uniós pénz is igénybe vehető, a MÁV pedig a Körvasút sor felújításával, új megállók kialakításával egyébként is erősítené a városi közlekedésben lévő szerepét.
A társaság osztrák kollégái viszont egyelőre nem támogatták azt a magyarországi, elsősorban a GYSEV-et érintő javaslatot, amely szerint ki kellene jelölni egy új, Magyarországot átszelő, észak–dél irányú, uniós vasúti áruszállító folyosót. A lengyel és a szlovák támogatás azonban megvan, hiszen a térség számára igen fontos a koperi kikötő és a más szlovéniai célpontok gyors elérése.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.