Gyakorlatilag kesztyűt dobott versenytársai elé Michael O''Leary, az ír Ryanair diszkont légitársaság vezérigazgatója, amikor bejelentette, hogy a cég átlagosan 7 százalékkal csökkenti jegyárait az idei, 2017 márciusában végződő üzleti évében. Nyárra 5-7 százalékkal esnek az ír fapados árai, a téli időszakban pedig akár 12 százalékkal is. A Ryanair vezére nem rejtette véka alá, hogy bármi áron hajlandók utasokkal megtölteni a repülőgépeiket, és ha a többi légitársaság követi őket az árleszállításban, akkor készek tovább csökkenteni a díjaikat. O''Leary magabiztosan előre deklarálta a tovább élesedő európai árverseny végeredményét: mindenképpen a Ryanair lesz a nyertes.
A bejelentéssel egyidőben a Ryanair nettó nyereségének 43 százalékos növekedéséről számolt be 2015-ös üzleti évében, így az elért 1,24 milliárd eurós profit elmaradt az elemzői várakozásoktól. A cég szerint a világgazdaság bizonytalanságai, illetve a párizsi és a brüsszeli terrortámadások negatív hatásai is kiélezték a versenyt a légitársaságok között, így csak újabb jegyárcsökkentéssel lehet növelni az utasok számát. Piaci pozíciójuk megőrzése érdekében a társaságok egymásra licitálva próbálják lejjebb szorítani az áraikat, ami egyben azt is jelenti, hogy az utasonként elérhető árbevétel is zsugorodik.
Iparági elemzők szerint ebben a helyzetben a versenytársak kénytelenek lesznek követni a Ryanair lépését, pláne mivel az ír diszkont légitársaság fontos szereplőnek számít a legtöbb piacon, ahová repül. A hadüzenet egyébként sem a versenytársakat, sem a befektetőket nem lepte meg, amit az is jól mutat, hogy a cég részvényei csupán 0,2 százalékkal araszoltak felfelé a bejelentés hatására, vagyis a piac számított az árcsökkentésre. A díjleszállítást egyébként megkönnyíti a légiközlekedési piacon, hogy az olajárak 2014 júniusa óta 70 százalékkal estek.
A csökkenő jegyárak ellenére a Ryanair 2017-re 13 százalékos profitemelkedésre számít, körülbelül 1,38-1,43 milliárd euróra, vagyis kevesebbre, mint a londoni elemzők 1,47 milliárdos konszenzusa. A cég ezt arra alapozza, hogy a díjesést bőven kompenzálni fogja az utasok számának növekedése. Az árháború 2018-ra azonban már akár csökkentheti is a Rayanair jövedelmezőségét, amihez az olajárak nemrég beindult növekedése is hozzájárulhat – ismerte be O''Leary. A Ryanair 2016-os üzleti éve amúgy nem indult túl szerencsésen: az áprilisban kezdődő első negyedévét repülőtéri sztrájkok gyengítették Olaszországban, Görögországban, Belgiumban és Franciaországban, ahogy a húsvét márciusra esése is komoly visszaesést jelentett az utasforgalomban.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.