A teljes hazai kiskereskedelmi forgalomból a csomagküldő és internetes vásárlások 2,5 százalékkal részesedtek tavaly, az árbevétel 229 milliárd forint volt; a forgalom volumene 2010 óta évente átlagosan 38 százalékkal emelkedett az egy évvel korábbi szinthez képest - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) Magyarország 2015 című kiadványából.
Az e-kereskedelem teljes forgalmának több mint harmada évek óta az utolsó negyedévben realizálódik.
Az online piac jelentős bővülésének hátterében a vásárlási szokások átalakulása, az internetes vásárlásba vetett bizalom növekedése is szerepet játszott.
Az e-kereskedelemben rendszeresen - a felmérést megelőző három hónap adatai alapján - részt vevő lakosság aránya folyamatosan emelkedik Magyarországon, tavaly 23 százalék volt. Az uniós átlag ennél még mindig jelentősen magasabb, 43 százalék - közölte a KSH.
A rendszeres hazai online vásárlók aránya a 16-75 éves nők és férfiak körében 21, illetve 25 százalék.
Azoknak, akik legalább egy éve, vagy soha nem rendeltek az interneten keresztül, 87 százaléka vonakodott tavaly a látatlanban való vásárlástól.
Több mint harmaduk az internetes vásárlás kerülése okaként az online fizetés és a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatos garanciák iránti bizalom hiányát is megjelölte.
Az interneten nem vásárlók 24 százaléka szerint nincs megfelelő bankkártyájuk a lebonyolításhoz, 23 százalék szerint túl hosszú a kiszállítás ideje vagy problémás az áru átvétele, 22 százalék pedig úgy gondolja, hogy híján van a digitális jártasságnak.
Magyarországon a webáruházak iránt általában nagyobb fokú a bizalmatlanság az Európai Unió 28 tagállamának átlagához képest - jelezte a KSH.
Az interneten vásárlók 4 százalékánál volt probléma, hogy a kiszállítás az ígértnél több időt vett igénybe, 3 százalék kapott hibás terméket, és 2 százalék kért jogorvoslatot, de nem kapott kielégítő választ.
Csalás áldozata az internetes vásárlók 1 százaléka lett, és ugyancsak 1 százaléknál fordult elő, hogy a megrendelés végső ára magasabb volt a feltüntetettnél.
A megkérdezettek 60 százaléka szerint panaszmentesen zajlott a vásárlás.
A hazai elektronikus kereskedelem 25 százaléka weboldalon, 75 százaléka elektronikus adatcserén keresztül realizálódott tavaly, az arányok gyakorlatilag nem változtak az egy évvel korábbihoz képest.
A saját honlappal rendelkező vállalkozások 25 százalékánál lehetett terméket vagy szolgáltatást online rendelni tavaly, ennek hiánya az elektronikus kereskedelem terjedésének egyik hazai korlátját jelenti - közölte a KSH.
A szálláshely-szolgáltatás, vendéglátás területén a cégek 56, a kereskedelemben 33 százaléka rendelkezett webes rendelési lehetőséggel. A többi nemzetgazdasági ágban ennél alacsonyabb az arány.
A megrendelések online követését - mint a vásárlók kényelmét és biztonságérzetét növelő szolgáltatást - a weboldallal rendelkező vállalkozások csupán 11 százaléka biztosította.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.