Rövidesen hozzákezdenek a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér kapacitásának bővítéséhez. A reptér üzemeltetője, a Budapest Airport (BA) Zrt. most jelentette meg az ezzel kapcsolatos pályázati felhívását az Európai Unió hivatalos lapjában, a TED-ben. A BA a 2B Terminál épületből kiinduló repülőtéri móló tervezésére és kulcsra kész kivitelezésére várja a pályázókat.
A móló légi utasok várakozását, beszállítását, kiszállítását és útlevél-ellenőrzését fogja lehetővé tenni. A móló révén az utasok tehát a terminál épületéből közvetlenül eljuthatnak a repülőgép fedélzetére, de várhatóan lépcsővel is ellátják, így az utasok lejuthatnak a repülőtér betonjára, hogy gyalog vagy autóbusszal folytassák az útjukat. Hardy Mihály, a BA kommunikációs igazgatója korábban a Világgazdaságnak elmondta, hogy miután elkészül a móló, elbontják a diszkont-légitársaságok számára – és az ő igényeik alapján – felhúzott, könnyűszerkezetes bádog beszállóépületet. (Kérdés, hogy a diszkont-légitársaságok, amelyek a legalacsonyabb költségre törekednek, ezt miként tudják elérni a létesítmény átadása után. Vélhetően autóbusszal szállítják majd utasaikat a repülőig, vagy a gyalogos megoldásnál maradnak.)
A móló bruttó alapterülete tízezer négyzetméter, három funkcionális szinten: forgalmi előtéri, galéria, indulási szint – derül ki a pályázati felhívásból. A móló összesen 27 beszállítókapunak ad helyet, amelyek nyolc, liftekkel és lépcsőházakkal ellátott, függőleges mag köré szerveződnek. Fix hidak vezetnek a forgalmi előtéren megépítendő rotundákhoz, amelyekhez a jövőben utashidak csatlakoztathatók.
Nehezítheti a munkálatokat, hogy azokat működő repülőtéri területen kell elvégezni, ezért a kivitelezőnek speciális eljárásoknak megfelelően kell gondoskodnia az építési területet érintő logisztikai feladatok végrehajtásáról, különösen az anyagok és dolgozók munkaterületre történő szállítása és onnan történő elszállítása kapcsán. Korlátozások vonatkoznak a daruk és térvilágító eszközök használatára is – olvasható a felhívásban.
A beruházó arra számít, hogy legalább hat pályázó jelentkezik majd a felhívásra. A tét sem kevés, a beruházás becsült összege ugyanis nettó 16,9 millió euró. Az elbírálás során az ár lesz a legfontosabb szempont, a kivitelezésre 26 hónap áll majd rendelkezésre. (Pontosabban ennyi a szerződéses időszak, ami a felhívás szerint nem hosszabbítható meg.)
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér jelenlegi kapacitása évente 11,5-12 millió utas, és tavaly minden rekordot megdöntve csaknem 10,3 millió utas fordult meg Ferihegyen. A következő években várhatóan tovább növekszik a forgalom, így már most hozzá kell látni a fejlesztéshez, hogy mire az utasok száma eléri az évi 11,5 milliót, rendelkezésre álljon az új létesítmény.
Amennyiben azonban az utasok száma a jelenlegi szinten növekszik, a mostani beruházás ellenére idővel elkerülhetetlen lesz a C terminál megépítése. A reptér üzemeltetője ezek mellett egy hotel megépítésének tervét is fontolgatja már egy ideje. A kormányzat pedig az infrastuktúraberuházásnak lát neki. A tervek szerint 2019–2020 körül kezdődhet el a vasúti összeköttetés megépítése, miközben a közúti kapcsolatot is fejleszteni kívánja a kabinet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.