BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hadat üzent a Ryanair

Gyakorlatilag kesztyűt dobott versenytársai elé Michael O’Leary, az ír Ryanair diszkont-légitársaság vezérigazgatója, amikor tegnap bejelentette, hogy a cég átlag 7 százalékkal csökkenti jegyárait az idei, 2017 márciusában végződő üzleti évében. Nyárra 5-7 százalékkal esnek az ír fapados árai, a téli időszakban pedig akár 12 százalékkal is. A Ryanair vezére nem rejtette véka alá, hogy bármi áron hajlandók utasokkal megtölteni a repülőgépeiket, és ha a többi légitársaság követi őket az árleszállításban, akkor készek tovább csökkenteni a díjaikat. O’Leary magabiztosan előre deklarálta a tovább élesedő európai árverseny végeredményét: mindenképpen a Ryanair lesz a nyertes.

A bejelentéssel egy időben a Ryanair nettó nyereségének 43 százalékos növekedéséről számolt be 2015-ös üzleti évében, így az elért 1,24 milliárd eurós profit elmaradt az elemzői várakozásoktól. A cég szerint a világgazdaság bizonytalanságai, illetve a párizsi és a brüsszeli terrortámadások negatív hatásai is kiélezték a versenyt a légitársaságok között, így csak újabb jegyármérsékléssel lehet növelni az utasok számát. Piaci pozíciójuk megőrzése érdekében a társaságok egymásra licitálva próbálják lejjebb szorítani az áraikat, ami azt jelenti, hogy az utasonként elérhető árbevétel is zsugorodik.

Iparági elemzők szerint ebben a helyzetben a versenytársak kénytelenek lesznek követni a Ryanair lépését, hiszen az ír diszkont-légitársaság fontos szereplőnek számít a legtöbb piacon, ahová repül. A hadüzenet sem a versenytársakat, sem a befektetőket nem lepte meg, amit jól mutat, hogy a cég részvényei csupán 0,2 százalékkal araszoltak felfelé a bejelentés hatására, vagyis a piac számított az árcsökkentésre. A díjleszállítást egyébként megkönnyíti, hogy az olajárak 2014 júniusa óta 70 százalékkal estek.

A csökkenő jegyárak ellenére a Ryanair 2017-re 13 százalékos profitemelkedésre számít, körülbelül 1,38-1,43 milliárd euróra, vagyis kevesebbre, mint a londoni elemzők 1,47 milliárdos konszenzusa. A cég ezt arra alapozza, hogy a díjesést bőven kompenzálni fogja az utasok számának növekedése. Az árháború 2018-ra azonban már akár gyengítheti is a Ryanair jövedelmezőségét, amihez az olajárak nemrég beindult növekedése is hozzájárulhat – ismerte be O’Leary. A Ryanair 2016-os üzleti éve amúgy nem indult túl szerencsésen: az áprilisban kezdődő első negyedévét repülőtéri sztrájkok gyengítették Olaszországban, Görögországban, Belgiumban és Franciaországban, ahogy a korai húsvét is komoly visszaesést jelentett az utasforgalomban.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.