A nemzetgazdasági tárca – a társminisztériumok bevonásával – igen rövid határidővel kidolgozza azokat a gyakorlati lépéseket, amelyek az autóbuszgyártás megerősítését szolgálják – mondta Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter egy pénteki sajtótájékoztatón. A közösségi közlekedésben használt buszok átlagéletkora 14 év, de nem ritka a húsz évnél többet futott jármű sem – emlékeztetett a miniszter. A közösségi közlekedésben futó, több mint nyolcezer buszból körülbelül ezer a rendkívül koros. Ahhoz, hogy 2020-ra az átlagos életkor tíz év alá csökkenjen, évente 1000-1200 új busz beszerzésére van szükség. Már a 2017-ben felmerülő, 1200 darabos beszerzési igényt is képesek fedezni a hazai gyártói kapacitások – emelte ki a miniszter, aki azt is hozzátette, hogy azokban az országokban, ahol jelentős az autóbuszgyártás, a hazai szükségleteket elsősorban ezeknek a gyártóknak a járműveivel elégítik ki, például Csehországban a Skodát, Lengyelországban a Solarist preferálják.
A buszgyártás fellendülésének egyik legfontosabb pozitív hatása a foglalkozatás bővülése lesz – érvelt Varga, aki hozzátette, hogy egy autóbusz gyártása három munkahelyet teremt. A következő három évben a beszerezni kívánt, mintegy 3000-3500 hazai autóbusz gyártásával több ezer új munkahely jöhet létre Magyarországon, miközben a program megvalósításával a keletkező tőke- és munkajövedelmek hatásaként a költségvetés akár 30-40 milliárd forintos többletbevétellel is számolhat – mondta a miniszter.
Jelenleg Magyarországon két cég rendelkezik sorozatgyártási engedéllyel – mondta Lepsényi István, a gazdasági tárca államtitkára, aki szerint ahhoz, hogy ismét megerősödjön a magyar buszgyártás, állandó és folyamatos rendelésállományra van szükség. A gyártás felfuttatása nem igényelne jelentős beruházást a cégek részéről, de a szakmunkás-utánpótlás komoly problémát jelent – válaszolta az államtitkár a Világgazdaságnak.
A magyar buszok nem drágábbak a külföldinél, miközben itthon teremtenek munkahelyet, termelnek adóbevételt – emelte ki az egyik gyártó, az Evropo Kft. elnök-vezérigazgatója, Mészáros Csaba. Évente száz autóbuszt le kell gyártani ahhoz, hogy gazdaságos legyen a termelés – válaszolta lapunknak Krankovics István, a Credo-buszokat gyártó Kravtex Kft. ügyvezető igazgatója, aki azt is hozzátette, hogy 2004-től hatmilliárd forintot fordítottak fejlesztésre, és egyetlen évben sem voltak veszteségesek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.