Az Apple valamennyi fontos mutatója csökkent a júniussal zárult negyedévben, ennek ellenére a cég gyorsjelentésére 6 százalékos erősödéssel reagált a tőzsde. Az ok: a visszaesés régóta tudott volt, maga az Apple már az év elején is figyelmeztetett, hogy sikertermékének, a profit oroszlánrészét adó iPhone- nak csökkennek az eladásai. Így már az is megkönnyebbülést váltott ki a befektetőkben, hogy a technológiai óriás a gyenge várakozásokat felülmúló számot adott közre.
Az iPhone-eladások nyolc éve tartó emelkedő trendje már az első negyedévben megtört, s most tovább romlott a helyzet. A bevételek kétharmadát szállító iPhone-okból az okostelefon-piac általános lassulása és a kínaiak előretörése miatt ezúttal csak 40,4 millió darabot adtak el, ami ugyan négyszázezerrel meghaladja a piaci várakozásokat, de a hétmillióval marad el az egy évvel ezelőtt értékesített mennyiségtől. Négymillió darabos felhalmozott raktárkészletüktől is meg tudtak végre szabadulni. A március végén debütált egyszerűbb és alacsonyabb árfekvésű iPhone SE modellek fogadtatása kedvező volt, a nagy kijelzős 6-os modell és társai iránt elsősorban Kínában és az Egyesült Államokban csappant meg a kereslet, amit az Apple azzal magyaráz, hogy az emberek egyre ritkábban cserélik le az okostelefonjaikat, s hűségnyilatkozatok felmondásával járó magas költségek is ez ellen szólnak. A négy collos iPhone SE bevezetési ára 399 dollár volt, amíg a csúcsmobilt, a 6S-t 649 dollárért vesztegetik.
A kereslet átcsoportosulása miatta a bevételek is csökkentek, az egy készülékre eső átlagár 595 dolláron áll, szemben az egy évvel korábbi 662 dollárral. A hanyatló iPhone-eladásokat a többi húzó termék sem tudta kompenzálni. Sőt: az iPad táblagépek szomorú jubileumhoz értek: tizedik negyedéve csökken a forgalmuk, ezúttal 9,95 millió darabra volt vevő, ami százalékos visszaesést jelez. Itt azonban van jó hír is: a bevétel a drágább iPad Pro piacra dobásával 7 százalékkal nőtt. A számítógépeknél 11 százalékos darabszámcsökkenés volt, itt harmadik negyedéve tart a lejtmenet. A stabilan 38 százalékos haszonkulccsal azonban elégedettek lehetnek a cégnél.
Mint ahogy a szolgáltatásokból származó közel hatmilliárd dolláros bevétellel is, ami 19 százalékos bővülést takar. Az Apple Music zeneáruház, az Apple Pay fizetési rendszer és az okoseszközökre írt programok tehát rendesen hozzák a pénzt. Tim Cook vezérigazgató a The Wall Street Journalnek adott interjújában kifejtette, hogy a szolgáltatási divíziótól az októberben induló üzleti évben 22 százalékkal magasabb bevételt vár, amellyel – ha leválasztanák – felkerülhetne a Fortune 100-as listára, amely bevételük alapján rangsorolja az amerikai vállalatokat. Ez azt jelenti, hogy a jelenleg 28,1 milliárddal a századik helyen álló Northwestern Mutualt kell megelőznie.
Az Apple a most zárult harmadik üzleti negyedévében 15 százalékkal kevesebb, 42,6 milliárd dolláros bevételt ért el, adózott nyeresége ezzel párhuzamosan 27 százalékkal 7,8 milliárd dollárra olvadt. A cég a folyó negyedév forgalmát 45,5-47,5 milliárd dollárra becsüli, ami az elemzői várakozásoknál némileg jobb ugyan, de a tavalyi hasonló időszakénál ismét alacsonyabb. Az Apple profittermelő képességét nem kezdte ki a rozsda, ma is a világ legértékesebb, tőzsdén jegyzett vállalatának számít, ám ebből nem lehet megélni, ezért a szakértők az innováció erősítését javasolják neki. Mindenesetre szeptemberrel ismét új lap kezdődik, az iPhone7-es bemutatójával és forgalmazásának megkezdésével ismét felszökhetnek a cég eladásai.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.